Upplupna och förutbetalda intäkter samt kostnader

Startat av fuling, september 14, 2010, 03:19:15 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Ska ge mig på att genomföra ett halvårsbokslut och ska därmed periodisera upplupna och förutbetalda kostnader resp intäkter.
Det nedan är vad jag kommer på som ska korrigeras:

- Upplupna löner
- Kontrollera kundfakturor och lev.fakturor (om det är ngn som löper på "fel" månad och ska tas upp som en interimsfordran/skuld)

Månadsbokslut sker varje månad och därmed en avstämning över kundfordringar, lev.skulder, bankkontot, skattekontot, kassan, momskontot. Avskrivningar samt periodiseringar av hyra och leasingavgifter sker löpande så dessa behöver jag inte tänka på.
Även semesterskulden bokförs varje månad.

Är det ngt mer som ska göras som jag har missat? För om det bara är det ovanstående så är det ju inte mkt arbete med ett halvårsbokslut om man jämför med ett årsbokslut.

Tackar för all ev hjälp..

TimFaste

Varulager (vilket kanske inte ni har) och pågående arbete kan kräva lite jobb för att fastställa värdet. När det gäller pågående arbete krävs också att man bestämmer vilka redovisningsprinciper som ska tillämpas.

Upplupna räntor kan vara en post.

CiteraAvskrivningar samt periodiseringar av hyra och leasingavgifter sker löpande

Ni använder uppenbarligen ett bra affärssystem eftersom ni har koll på verksamheten på den nivån! Bra!

Årsbokslutet ställer högre krav på att balansräkningens alla poster är dokumenterade. Om du har tillgång till en pärm där allt detta är specificerat så kan det vara ett underlag för en checklista både för årsbokslut och periodbokslut.

Skatteberäkning tillkommer i årsbokslutet - om det inte beräknas löpande. Sedan tillkommer upprättandet av årsredovisningen.

När det gäller upplupna löner och semesterlöneskuld så följer också upplupna arbetsgivaravgifter m.m. för dessa skuldposter.