Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Utdelning

Startat av Kiki, december 02, 2015, 04:18:05 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag förstår inte riktigt hur man nu gör vid utdelning.
Lite fakta.

Aktiebolaget ägs av 2 delägare sedan 2010. Aktierna är fördelade 10/90.
Båda är anställda som företagsledare i bolaget.

Av enkelhetens skull vid deklaration har jag använd förenklingsregeln. Blankett K10.
Hittills har ingen av dem gjort en utdelning.
Så det finns sparad utdelningsutrymme. Företaget har gått med vinst alla år.

För att endast betala 20% skatt på utdelning vad ska jag beakta?

Allt som jag läser känns otillräckligt i fråga om tillförlitligt men förståelsebar information.

Finns det någon som kan förklara lite hur man gör, alternativt vilken bok beskriver detta ämne?

Tack för hjälpen
// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

All utdelning som understiger eller är lika stor som gränsbeloppet beskattas till 20 % som kapitalinkomst. Det gränsbelopp som inte har utnyttjats under ett år får rullas vidare till nästkommande år. Jag bifogar en pdf som visar ett exempel.

Om jag enligt exemplet betalar ut en utdelning om 100 000 under inkomståret 2015 så ryms denna utdelning inom mitt gränsbelopp (årets gränsbelopp och sparat utdelningsutrymme), jag kommer då att betala 20 % skatt på utdelningen.

Om delägarna i företaget vill betala ut utdelning och bara betala 20 % skatt så bör du kontrollera att den utdelning som betalas ut inte överstiger gränsbeloppet för inkomståret. Om utdelningen sker år 2015 så får du lägga till 2015 års gränsbelopp och multiplicera det sparade utdelningsutrymmet med 103,9 %.

Kiki

Hej,

tack för ditt svar. Tyvärr hittar jag ingen PDF att ladda ner? :-\

Förstår jag dig rätt så får jag alltså dela upp till gränsbelopp och skatta med 20%. Det kan alltså ligga ett mycket högre belopp sparat som man inte får dela ut om man inte vill skatta för mer 20%?

Exempel:
Ägare x: sparat hittills 300 000sek
Ägare y: sparat hittills 40 000sek

Ägare y skulle kunna dela ut hela beloppet och skatta med 20% då beloppet ligger under gränsbeloppet, men ägare x kan inte göra det, han får delas ut upp till gränsbelopp samt ränta på det sparade?

Fast att man tar väl hänsyn till aktieandel vid utdelning eller hur? Alltså beslutar företaget att dela ut 200 000 sek då fördelas beloppet till antalet procent man äger i företaget, eller? Exempelvis 40/60 = 80 000/120 000sek

//Tack för hjälpen.. 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Pdf-filen skall ligga längst ned i meddelandet som en länk (K10-exempel-2.pdf (85.9 kB - nedladdat 1 gånger.).

Exempel:
Ägare x: sparat hittills 300 000sek
Ägare y: sparat hittills 40 000sek

Ägare y skulle kunna dela ut hela beloppet och skatta med 20% då beloppet ligger under gränsbeloppet, men ägare x kan inte göra det, han får delas ut upp till gränsbelopp samt ränta på det sparade?


Japp. Om aktiebolaget delar ut 100 000 SEK, 90 000 SEK till x och 10 000 SEK till y, så ryms detta inom dina angivna gränsbelopp och utdelningarna beskattas med 20 %.

Kiki

Tack så hemskt mycket!

// 8)