Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Struktur på hemmakontoret

Startat av virretk, augusti 29, 2010, 09:19:10 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

virretk

Hej, hur gör ni alla med struktureringen och ordningen på alla papper och pärmar som blir ett några månader?
Själv så har jag en pärm för inkommande fakturor och en för utgående, och en för verifikationer.

Men det känns som jag skulle behöva lägga upp allt lite bättre.

TimFaste

Jag tror att det bästa råd jag kan ge dig är att göra studiebesök hos företagare som är kända för att ha god ordning. Ta med lite lite "go-fika". Du har väl någon kompis eller bekant som driver någon verksamhet. Hälsa dock inte på hos någon slarv-potta. "Dåligt sällskap fördärvar nyttiga vanor!".  ;D

Arkivering av verifikat ska göras enligt samma system och samma ordning som du registrerar dem i bokföringen.

Om du sedan tycker att du har ett behov av att enkelt hitta leverantörsfakturor, kundfakturor eller liknande så kan du välja att alltid ta en kopia som arkiveras i alfabetisk ordning, kundordning eller projekt som ska faktureras eller vad du nu har för behov.

Korrespondens - brev, fax utskrifter av e-postmeddelande - sätts lämpligen i en egen pärm. Du behöver faktiskt inte ta ut e-postmeddelande på papper. I ditt e-postprogram kan du lägga upp mappar och undermappar för arkivering. Flytta meddelandena till passande mapp, och det blir enklare att hitta dina e-postkorrrespondenser. Om du väljer denna mera miljövänliga approach så är det extra viktigt att du har ett tillförlitligt system för säkerhetskopiering.

virretk

Tack för svaret!
Skall försöka hitta någon som inte är en slarv-potta =)
Men jag tror att det räcker med dem tipsen du just gav mig.