Vad ska inköp av dator + tillbehör bokföras som?

Startat av romaxa, augusti 20, 2010, 11:42:45 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

romaxa

Hej kunniga bokförare!

Är nyföretagare och ännu nyare på bokföring. Ska nu momsdeklarera och försöker samtidigt lära mig nya programmet för mac, iOrdning. Har köpt en dator + tillbehör under min 3-månaders momsperiod som nu ska redovisas. Vad jag inte blir klok på är hur datorn ska bokföras. Å ena sidan ser jag info på nätet om att upp till 5000 kr ska inventarie bokföras på ett visst sätt, och på andra ställen står det upp till ett halvt basprisbelopp. Och vad är egentligen basprisbelopp? På bokfoeringstips.se står en massa obegripligt om inventarier och avdrag, och andra regler med årtal och värdeminskning. Känns som en djungel att leta i bara för att få datorn bokförd på rätt sätt, och jag vill också få göra rätt avdrag för inköpet som bekostats med privata pengar. Driver enskild firma och ska bokföra enligt bokslutsmetoden. Är det samma som faktureringsmetoden? Har än så länge bara börjat fakturera så det känns onödigt att leja bort bokföringen så här i början när utgifterna är större än inkomsterna, eller tänker jag fel?
Vore mycket tacksam för svar på dessa enkla, men för mig svåra frågor  :)

TimFaste

Uppgift om prisbasbelopp hittar du här: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/beloppprocent/2010.106.233f91f71260075abe880006464.html#Prisbasbelopp

5000-kronorsregeln är förlegad. Numera gäller ett halvt prisbasbelopp för alla! Det betyder att du kan - men inte är tvungen - bokföra inköp av inventarier direkt som kostnad på konto 5410 Förbrukningsinventarier och därmed ta hela kostnaden vid inköpstillfället.

Om du vill så kan du bokföra inventarieinköp som understiger ett halvt prisbasbelopp på konto 1220 Inventarier, 1240 Fordon eller 1250 Datorer - eller vad det nu rör sig om. Då gör du i stället årsvisa avskrivningar. Avskrivningarna kan antingen följa skatteregler eller en egen beräkning baserad på ekonomisk livslängd (alltså den tid som det är lönsamt och som du planerar att använda inventarien).

Bokslutsmetoden respektive faktureringsmetoden syftar på hur du deklarerar momsen. När du använder dig av bokslustmetoden deklarerar du moms under året baserat på pengar du betalat ut och pengar du fått in - inte inkomna och utskickade fakturor. Först vid bokslutet tar du också in ej betalda kund- och leverantörsfakturor. Om du använder dig av faktureringsmetoden så grundar du momsdeklarationen på fakturorna - oavsett om de är betalda eller inte.

Citera... känns onödigt att leja bort bokföringen så här i början när utgifterna är större än inkomsterna, eller tänker jag fel?

En klassisk fråga. Svaret beror nog på hur mycket tid som går åt och hur mycket som blir rätt och som blir fel! En bra metod kan vara att se till att man har någon kompis som är bra på bokföring och som kan ge ett handtag när det behövs!  ;D