Helt ny och förvirrad av resultat/balansrapport

Startat av tosses, november 06, 2008, 11:50:56 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

tosses

Hej!

Jag är helt ny med bokföring och det förvirrar mig oerhört mycket.

Hypotetisk situation del1:
Nytt företag, ingående balans 0:-
Jag säljer en momsfri tjänst för 100 000:-
Jag renoverar/lagar nåt för 100 000:- och bokför det då som en kostnad på konto 5*** reparation och underhåll.

Intäkt = 100 000:-
Kostnad = 100 000:-
Beräknat resultat = 0:-


del2:
Nytt företag, ingående balans 0:-
Jag säljer en momsfri tjänst för 100 000:-
Jag bygger nytt för 100 000:- och bokför det då som en ny/till och ombyggnad pp konto 1***.

Intäkt = 100 000:-
Kostnad = 0:-
Beräknat resultat = 100 000:-

Jag förstår att man skiljer då på direktavdrag och avskrivning och att nybyggnationen har ett värde. Om jag skulle sälja nybyggnationen så skulle jag teoretiskt få 100 000:- för den och därför räknas den som en tillgång.

Men det som förvirrar mig är resultatet. Detta betyder att jag kan göra ett resultat på 58 000 000:- men checkräkningskontot är tomt, kassan är tom och det enda som finns i företaget är ett jumbojet, inga pengar.
Så när det står beräknat resultat 151 000:- i resutatrapporten så vet jag egentligen inte hur mycket pengar det egentligen är! Vi kan ha köpt frysboxar för alla pengar.

Det som är intressant är ju hur mycket pengar som finns kvar vid årets slut och hur mycket pengar som finns i jämförelse med alla andra år.

HJÄLP!

Fredrik Stigsson

Hej!
Resultatrapporten skall visa ett företag prestationer under ett år, detta görs som intäkter minus kostnader. Balansrapporten skall visa ett företags ställning vid ett visst datum som tillgångar, eget kapital och skulder. En kassaflödesanalys eller finansieringsanalys visar ett företags kassaflöde som inbetalningar minus utbetalningar och utgående kassa.

När man har informationsbehovet att se inbetalningar, utbetalningar och vad som finns kvar i kassan skall man upprätta en kassaflödesanalys.

tosses

Ja, för det är det som är problemet. Jag får frågan: hur mycket pengar har vi? Och jag kan se checkräkningskontot men kontot innehåller pengar från flera år. Om jag ska kunna se hur vi ligger till just detta räkenskapsår(080701-090630) så måste det till något annat. En kassaflödesanalys verkar vara rätt taktik!

Hur gör man en sådan?

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan upprätta en kassaflödesanalys enligt indirekt metod utifrån resultaträkning och balansräkning, du utgår från ett resultatmått i resultaträkningen och gör sedan justeringar för poster innan som inte innebär betalningar och lägger till inbetalningar och utbetalningar nedanför. Sedan gör du justeringar för förändringar i rörelsekapital såsom kundfordringar, lager och leverantörsskulder osv. Har kundfordringarna ökat enligt balansräkningen så gör du en negativ justering för denna ökning i kassaflödesanalysen eftersom denna intäkt inte inneburit en inbetalning.

Här hittar du en gratis mall:
Gratis mall för kassaflödesanalys