Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kläder

Startat av fuling, oktober 27, 2010, 02:26:18 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Jag ska bokföra en kostnad för inköpt kavaj, byxa samt skjorta. Jag har tittat i min lathund som jag har fått ifrån FAR SRS Förlag och i denna står det att denna förmån är skattefri om arbetsgivarens namn, symbol eller logo är varaktigt placerad på klädseln och i detta fallet har man en broderad logo på kläderna. Plaggen är till för att användas i tjänsten. Hur hanterar jag denna kostnad - hur ska den bokas och ska detta vara med på lönespecen?

TimFaste

Jag listar några möjliga val och kommenterar den lite:

5480 Arbetskläder och skyddsmaterial; Njae - det handlar lite mer om skor med stålhätta och spikskydd ...
5990 Övriga kostnader för reklam och PR; Tja, om det handlar om kläder för mässor m.m. så kan det vara ett alternativ. Kan kanske rentav läggas som kostnad för mässan!?
7316 Ersättningar för/bidrag till arbetskläder; Endast om man betalar ut pengar till den anställde för att han/hon ska köpa kläder, så nej ...
7384 Kostnader för fria/subventionerade arbetskläder; Också möjligt. Det beror på hur man ser det

fuling

Av de alternativen som jag fick känns 7384 som det som skulle passa bäst utav de fyra..

Jag har ett annat förslag - Det är inte möjligt att boka den på antingen 7390 Övriga kostnadsersättningar eller 6991 Övr. avdragsgilla kostnader?

TimFaste

Konto 7384 eller 7390 handlar bara om smak och tycke och huruvida man vill att slag av kostnadsersättning syns i resultatrapporten.

6991 är i mitt tycke ett sämre alternativ eftersom jag har som grundregel att använda ett sådant slaskkonto så lite som det över huvud taget är möjligt. Men det är ju full möjligt!

Kiki

Hej,

vår byggverksamhet köpte arbetsskor jag bokförde under arbets- och skyddskläder men glömde bort att ta med de som skattefri förmån i lönespecifikation. Är det nåt större problem? men arbetsskor i byggverksamheten är ju lika vanligt som hammare och andra verktyg vi behöver för att kunna utföra jobbet och som inte bokförs som förmån heller.
Vad säger ni om det?

Kiki

TimFaste

För det första finns en del intressanta tankar i Skatteverkets ställningstagande 131 525668-09/111 angående skattefria arbetskläder.

För det andra kollade jag lite på Skatteverkets kontrolluppgiftsblankett och jag kan inte se att det skulle finnas något fält där man skulle fylla i skattefria arbetskläder. Vid inköpstillfället är det ju inte heller klarlagt vem som kommer att förbruka vilka arbetsskor och/eller skyddskläder.

De enda skattefria ersättningar som ska noteras har med resekostnader och traktamenten att göra och i de fallen ska inga belopp anges. Endast att skattefri ersättning har utgått.