Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - sofiee

#1
Tack för ditt svar :)
Ja parkeringen är i anslutning till kontoret, så nära som man kan komma.
Perfekt då bokför jag det så!

Tack igen.
MVH
Sofie
#2
Hejsan.

Har precis skaffat ett månadskort till parkeringshuset vid kontoret och blir lite fundersam hur jag ska bokföra fakturan.
Måste erkänna att jag har noll koll på hur förmåner fungerar och att jag hoppas att jag slipper den.
Är beroende av bil (egen, inte företagets) och parkering då vi kör mkt utrustning fram och tillbaka till jobb som vi inte skulle
kunna transportera på något annat sätt så jag tycker mig kunna säga att den är nödvändig för att kunna bedriva verksamheten.
Bokför jag då detta som en personalförmån (isf hur) eller bara som en utgift (isf vilket konto är lämpligt)?

Oerhört tacksam för svar.

MVH
Sofie
#3
Löpande bokföring / Kontrolluppgifter
februari 21, 2011, 12:32:32 PM
Fråga

Ska den skatten som betalades in den 12 för december lönen räknas in i 2010s inkomstår? För när jag på mitt skattekonto kikar på min skatt från 2010 så finns den ju inte med?
#4
Löpande bokföring / SV: Facebook Ads/Annonser
februari 17, 2011, 08:09:05 PM
Tackar!

Så ska jag alltså bokföra ingående och utgående moms 25% även fast att det står 0 kr i moms på fakturan?
#5
Löpande bokföring / Facebook Ads/Annonser
februari 16, 2011, 10:38:05 PM
Halloj!

Har en fundering angående hur man ska bokföra fakturorna för fb annonserna. Är det någon som har gjort det och kan bistå med lite hjälp. Fakturan är från Deras Irlänska kontor "eller hur man ska säga" d.v.s. inom EU. Det står 0 kr på momsen och länst ner en paragraf;" momssats: 0, kund som är skyldig att redovisa moms som tillkommer för dessa varor i enlighet med artikel 196, Rådets direktiv 2006/112/EG"

Allt det här gör mig lite förvirrad om jag inte ska bokföra någon moms alls? Eller om jag ska bokföra både ingående och utgående moms, och hur blir det i momsdeklarationen som ska in nästa gång. Alla dessa rutor..

Allt vore så enkelt om det vore ett svensk företag :)
Tacksam för svar.
/Sofie
#6
Löpande bokföring / SV: Bokföra friskvård massage AB
februari 01, 2011, 07:59:24 PM
Åh tack för svaret! :)
Kicki, ja bra fråga, en möjlighet borde ju räcka tycker man :)
#7
Löpande bokföring / Bokföra friskvård massage AB
januari 31, 2011, 11:43:59 PM
Hejsan.

Funderar över följande. Hur bokför jag massage för delägare/anställda i ett AB. Kan jag bokföra den som en kostnad direkt eller måste jag ta upp den som en löneförmån, för det är då jag blir förvirrad.

Bankkonto     kred
Ingående moms sv (8%)   deb
Övriga personalkostnader      deb

Räcker det?

Måste jag hålla på nått med personalförmåner?
o hur gör jag isf det?

#8
Löpande bokföring / SV: Bokföra preliminärskatten
januari 25, 2011, 10:50:35 AM
Jo fick höra det liknade precis. Att man INTE ska boföra f skattsedeln utan bara när man gör betalning även fast att man använder faktureringsmetoden. Alltså kreditera bakkontot och debitera skattekontot.

Tack för era svar
#9
Löpande bokföring / SV: Bokföra preliminärskatten
januari 20, 2011, 09:56:53 AM
Ok men blir inte motkontot till 2519 isf leverantörskuld.

Preliminärskatten bokförs
Leverantörskuld, 1510 Kredit
Preliminärskatt, 2519 Debit

Betalning utförs
Bankkonto, 1930 Kredit
Leverantörskuld, 1510 Debit

Men när kommer då skattekontot, 1630 in i bilden.
Ist. för 2519???

Ännu mer förvirrad.
#10
Löpande bokföring / SV: Bokföra preliminärskatten
januari 19, 2011, 10:26:59 AM
Hej!

Tack för ditt svar. Har kikat där men det står ju bara hur man bokför när man väl betalar/när pengarna dras men inte hur man bokför när man väl får F skattsedeln med inbetalnings summorna. Har ju som sagt faktureringsmetoden och måste bokföra även nu..
Tacksam för hjälp. / Sofie
#11
Löpande bokföring / Bokföra preliminärskatten
januari 18, 2011, 02:18:36 PM
Hejsan.

Är ny med det här med bokföring så håller fortfarande på att lära mig.
Har lite svår att hitta rätt konto för motbokning.
Har ett AB och använder mig av fakturerings metoden.

Har nu fått ett papper i brevlådan om preliminärskatten som ska betalas in.
Har lagt upp alla för betalning för respektive månad och ska nu bokföra att jag fått "fakturorna" eller vad man ska kalla papperet för.

Då är min fråga vilket konto jag ska motboka mot om jag bokför den som en leverantrösskuld. Hittar inget smart konto som heter preliminärskatt, hade varit så enkelt då. Jag ska väl inte mot boka mot skattekontot eller?

Jag är förvirrad nu. Och för att krångla till det ytterligare hur bokför jag när pengarna väl överförts isf?

Tacksam för hjälp.
/Sofie