Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Förbrukningsmaterial/ inköp av material

Startat av Cordula, november 17, 2014, 11:17:02 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Tänkte höra med er vilka inköp ni bokför på vilket konto. För några år sedan hade jag fått tipset att helst bokföra alla inköp på konto 5460 förbrukningsmaterial för att slippa inventeringen som ansågs behövas när man bokför på konto 4000. Nu har jag dock väldigt ofta sett att många använder sig av kontot 4000 samt underkonton utan att genomföra inventering.

Hur gör ni?

Fredrik Stigsson

Hej!

Jag bokför bara varor som avses att säljas vidare på konton för varuinköp. Förbrukningsmaterial som används (förbrukas i verksamheten) bokför jag som förbrukningsmaterial (5460) eller kontorsmaterial (6110).

Cordula

Låter vettigt. Men hur skulle du göra ifall det handlar om ett konditori? Inköp av livsmedel för bakning och tillagning bokfördes på kontot 4010 av den tidigare redovisningskonsulten, och jag fortsatte med detta för kontinuitetens skull; normalt skulle jag ha bokfört på 5460 istället. Hur skulle du/ ni göra?

Fredrik Stigsson

Citat från: Cordula skrivet november 24, 2014, 11:59:10 AM
Låter vettigt. Men hur skulle du göra ifall det handlar om ett konditori? Inköp av livsmedel för bakning och tillagning bokfördes på kontot 4010 av den tidigare redovisningskonsulten, och jag fortsatte med detta för kontinuitetens skull; normalt skulle jag ha bokfört på 5460 istället. Hur skulle du/ ni göra?
Jag skulle ha bokfört dessa kostnader på konto 4010. Dessa livsmedel skall säljas vidare i bearbetad form.