Avbokning av leveratörsfaktura hos leverantör som är i konkurs

Startat av Calleman, juli 19, 2010, 07:56:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Calleman

Hej igen alla glada forumare!

Bakgrund:
Ett företag som har en fordran på vårt företag har gått i konkurs. Företaget har sålt varor till oss och nu har de gått i konkurs. Det rör sig om ca 300'000 kr exkl. moms. Konkursförvaltaren har sagt att vi ska behålla varorna och att fakturan skall avbokas.

Frågan:
Hur avbokar jag en sådan faktura? Genom kreditfunktionen i SPCS Administration?

Tacksam för svar :)

Fredrik Stigsson

Hej,

du skall bokföra en kreditering av leverantörsfakturan och måste då upprätta en egen bokföringsorder där du anger vilken leverantörsfaktura som krediteras. Om du registrerar leverantörsfakturor i SPCS 2000 under "Arbeta med" och "Leverantörsfakturor" så markerar du den leverantörsfaktura som skall krediteras och trycker på knappen "Ny" för att därefter trycka på knappen "Kreditfaktura". Om du inte registrerar leverantörsfakturor i SPCS 2000 utan enbart bokför dessa manuellt under "Arbeta med", "Bokföring" och "Verifikationer" så registrerar du krediteringen som en vanlig verifikation.

Calleman

Hej,

okej, det var så simpelt alltså :)

Ibland så snöar man in sig så på att är mer komplicerat än vad det är och när man försöker få någon respons eller hjälp av BFN:s vägledningar, så får man bara till svar: "Våra vägledningar förutsätter att man har gjort rätt ifrån början" och ja, det är ju trevligt, men det är ju inte alltid som företagare gör rätt :P