Att skicka påminnelsefaktura - löpnummer etc...

Startat av bokmalen, juni 17, 2010, 11:20:23 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

bokmalen

Hej,

Jag skall skicka en påminnelsefaktura och den borde ju då rimligtvis få ett nytt löpnummer (fakturanummer). Hur blir det då i bokföringen då den gamla fakturan ligger kvar som skuld och den nya innehåller den gamla fakturans belopp + påminnelseavgiften. Skall jag internt kreditera den gamla fakturan?

Om jag inte tar bort den gamla fakturan så får jag ju två skulder på samma kund avseende samma faktura (var detta begripligt?)

TimFaste

Är det verkligen en ny faktura? Är det inte en påminnelse? Jag ställer mig lite frågande till termen "Påminnelsefaktura"!

Fakturan är den formella bäraren av informationen att ni vill ha betalt. Det är en ny information (även om den förhoppningsvis inte är överraskande :D).

Det påminnelsen gör är ju att hänvisa till denna ursprungliga informationsbärare. Den hänvisar inte till en ny händelse. Och ska heller inte bokföras. Den kanske innehåller upplysningar om upplupen ränta och eventuell påminnelseavgift och om dessa avgifter betalas in tillsammans med fakturabeloppet så får man bokföra dessa extra intäkter på egna konton när man mottagit betalningen. 8310 (eller 8313) för ränteintäkter och kanske något konto i klass 35 för påminnelseavgifter.

Om det nu är en påminnelse så görs alltså ingenting i bokföringen. Kommer extrapengarna in så bokför man enligt ovan. Ska extrapengarna faktureras (ränta och påminnelseavgift/-er) då skapas ju en ny faktura!

I en del affärssystem finns rutinen att i stället för att skapa en enskild faktura för räntor och påminnelseavgifter så petas dessa uppgifter in på nästkommande faktura till kunden. En sådan lösning innebär att det inte är så lätt för kunden att strunta i en faktura på ett futtigt belopp (som också är jobbig för leverantören att driva in). För kunden blir det krångligare att hålla på och dra bort ränte- och påminnelsedebitering som finns inbakad i en befintlig faktura som ändå måste betalas än att bara "svälja förtreten" och betala fakturabeloppet.

bokmalen

Mina kunder återkommer med långa intervaller eller ibland inte alls, så att skjuta upp påminnelseavgifter till nästa faktura är inte att tänka på.

Okej, så man skickar enbart en påminnelse med hänvisning till den utgångna fakturan + uppgifter om förseningsavgiften, ett nytt totalbelopp och nytt tillhanda datum?
Sedan kontrollerar jag inbetalningen mot ev. påminnelseavgifter för att se om de har betalt det uppdaterade beloppet.

TimFaste