Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Återbetalning av EU-moms

Startat av Sanna, april 01, 2011, 04:14:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Sanna

I slutet av november i fjol, ansökte jag om återbetalning av tysk moms. Fick också bekräftelse på att de mottagit ansökan. I min momsbok från Tholin & Larsson kan jag läsa att myndigheterna ska meddela sitt beslut inom 4 månader. Nu har 4 månader gått, och jag har inte hört något.

Vad gör jag?

(Man kan alltså inte svara på mailet med bekräftelsen som jag fick.)

Kiki

Hej,

jag skulle ringa och fråga.

Jag väntade tidigare i 6 månader på pengarna.Jag ansökte direkt i Tyskland, innan bestämmelser ändrades att man ska ansöka här i SE.

Jag ringde också flera gångar, kanske behövs det ibland.. ::)

Vi har nu ett tyskt VAT också, det går mycket smidigare nu, jag får pengarna varje månad. Nackdelen är bara att man måste lämna en deklaration varje månad. :-\

KIki

Sunnysite

Var ansöker man om det? Hos vilken myndighet?

Sanna

Man ansöker på Skatteverkets hemsida, och så skickas ansökan automatiskt vidare till det land det gäller.

Lyckligtvis är det inte något vi kommer att göra regelbundet, annars är det klart enklare att ha tyskt VAT nr. Jag väntar någon vecka till, sen får jag kanske ringa eller faxa.

Sanna

Jag skickade ett fax på engelska igår, och fick ett svar på tyska på e-mail idag. Tyskarna är ju för roliga. Varför inte svara på engelska om jag har frågat på engelska...??

Nåja, jag ombads ha tålamod och de meddelade att det utgår ränta för den tid de blir försenade. Så det är väl bara att avvakta.

Kiki

Citat från: Sanna skrivet april 21, 2011, 10:15:25 AM
Tyskarna är ju för roliga.

Du vill väl inte säga något mot Tyskarna? ;)

Behöver du hjälp med någon översättning, säg bara till, jag är ju tyska.

Kiki