Öppningsbalansräkning och nytt år

Startat av Krille, september 04, 2009, 04:08:26 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Krille

Hej,

Jag har en liten fundering om öppningsbalansräkning. Jag har en enskild firma med förenklat årsbokslut.

Vad ska jag göra den 1/1 2010? I en bok som jag läst står det att man ska föra över siffror från deklarationen till en blankett, men denna info borde ju finnas som ingående balans i mitt bokföringsprogram?

Likaså undrar jag hur jag ska hantera denna - ska öppningsbalansräkningen räknas som årets första verifikation?

Krille

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
En öppningsbalansräkning skall upprättas när man börjar tillämpa det allmänna rådet BFNAR 2006:1 avseende enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut enligt bokföringslagen (K1-företag). En öppningsbalansräkning är en balansräkning som upprättas när man börjar tillämpa nya redovisningsprinciper för sitt årsbokslut eller för sin årsredovisning. Det kan vara på det sättet att den balansräkning som du upprättade innan du började tillämpa BFNAR 2006:1 inte kommer att se likadan ut som den balansräkning du skall upprätta enligt den nya rekommendationen. Du kanske har valt en ny kontoplan och vissa tillgångar och skulder måste omklassificeras när den nya rekommendationen tillämpas.

Det vill säga du skall upprätta en öppningsbalansräkning när du börjar tillämpa BFNAR 2006:1, endast en gång och inte varje år, för att de ingående balanserna som du använder i bokföringsprogrammet skall vara förenliga med den nya redovisningsrekommendationen som du tillämpar. När du börjar tillämpa BFNAR 2006:1 och har valt en ny kontoplan så måste du fylla i de ingående balanserna manuellt så att du får korrekta ingående balanser med hänsyn till BFNAR 2006:1.

Öppningsbalansräkningen är inte en verifikation utan utgör endast ingående balanser för bokföringsåret.

Du kan upprätta en öppningsbalansräkning på blankett SKV 2150 om du inte kan skriva ut ett förenklat årsbokslut från ditt bokföringsprogram.