Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra kortbetalningar

Startat av frime, november 28, 2014, 08:50:04 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

frime

Hej!

Jag har nyligen startat en enskild firma och börjat ta emot kortbetalningar via Izettle men jag är osäker på hur jag ska bokföra betalningarna.

Izettle betalar ut pengarna till mitt bankkonto ett par dagar efter att kunden gjort betalningen. Det är alltså inte samma datum på kundens kvitto som på mitt kontoutdrag. Om jag bokför enligt kontantmetoden innebär det då att jag kan bokföra transaktionen med det bokföringsdatum som står på mitt kontoutdrag? Känns krångligt att behöva bokföra två gånger men det kanske är ett måste? Undrar i så fall hur jag ska göra?

Undrar även hur jag bokför den avgift som Izettle tar för varje kortköp? Bokför jag den som en "vanlig utgift"? Vilket bokföringsdatum?

Vore mycket tacksam för lite hjälp :)

Fredrik Stigsson

Hej!

Om jag bokför enligt kontantmetoden innebär det då att jag kan bokföra transaktionen med det bokföringsdatum som står på mitt kontoutdrag?
Japp, det kan du göra. Skall inte behöva bokföra två gånger när kontantmetoden tillämpas.

Undrar även hur jag bokför den avgift som Izettle tar för varje kortköp?
Den här avgiften kan du bokföra som en bankavgift på konto 6570 Bankkostnader. Det kan du göra i samband med att du bokför inbetalningen eller som en egen transaktion.