Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring av autogirofaktura

Startat av Revisorsassistenten81, september 06, 2011, 09:09:35 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Revisorsassistenten81

Hej,

Jag undrar hur man gör med autogirofakturor. Om det tex. dras 1000 kr varje månad från mitt konto för elräkningen. Skall jag bokföra detta som en direkt kostnad alltså kreditera konto 1930 och debitera kostnadskontot för el. Eller skall jag kreditera 1930 och debitera 2440 samtidigt som jag krediterar 2440 och debiterar kostnadkontot för elförbrukningen?

Detta kanske verkar som en dum fråga, men jag tänker att om pengarna dras och sedan fakturan skickas som en slags bekräftelse på detta så är det ju faktiskt på gr'nsen hur man skall bokföra detta?

Tacksam för svar!

mikaelgreen

Om du har kontantmetoden (bokslutsmetoden) bokför du såklart direkt mot 1930/kostnads- och momskonto.

Men jag gissar att du har faktureringsmetoden och då ska ju kostnaden och momsen bokföras på fakturadatum. Så om fakturadatum är annorlunda än betaldatum, ska den upp som levskuld på fakturadatum.

Får ni inte fakturan i förväg även om det är autogiro?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Revisorsassistenten81

Tack för ett förklarande och pedagogiskt svar. Vi är ett aktiebolag med en ganska hög omsättning, så vi bokför enligt faktureringsmetoden. Det hela kompliceras eller om man så vill förenklas av att vi inte är momspliktiga.

Fakturan skickas nån dag innan själva betalningen görs, men jag som sköter bokföringen får inte fakturan i handen från efter några dagar pga. att någon annan har hand om posten. Fakturan skickas i brev per post från banken.

Mvh

mikaelgreen

Låter som att det enklaste då skulle vara att bokföra på betalningsdatumet. Eller, om ni använder en reskontra, bokföra den och direkt betala den.

Fördelen med att inte vara momspliktiga är att det inte är lika hårt med i vilken period saker hamnar. Det är framför allt en metod för att bestämma när momsen redovisas. Visst, det är även en bokföringsmetod i övrigt, men jag tvivlar på att en revisor kommer att klaga på om nånting diffar på några dagar eller hamnar i fel månad pga val av bokföringsdatum.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.