Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inköp av bil

Startat av Nubbe, juli 27, 2011, 09:55:37 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Nubbe

Hej

Vi har ett AB som är momsbefriad och har nyligen gjort ett inköp av en ny bil som uteslutande ska användas i företaget. Alltså ej privat. Bilen köptes för 125000 kr inkl.moms. Vi har erlagt 23000 kr i kontant och eftersom vi inte kan utnyttja momsavdraget så ska vi istället betala av bilen med 1500 kr i månaden. Avbetalningsplanen är på 72 månader.

Nu hoppas jag på att ni kan hjälpa mig i ett konkret exempel på hur jag ska bokföra detta. Avskrivningar, löpande bokföringen m.m

Tacksam för alla svar

mikaelgreen

Första frågan: är det en avbetalningsplan eller en leasingplan? Om det är avbetalning är det samma sak som att du köper bilen, men du lånar en del av köpesumman av bilförsäljaren (eller ett finansföretag). Om det är leasing kan man kalla det en slags hyra, där man får dra halva momsen på hyran (fast det får ju tyvärr inte ni göra, om ni är momsbefriade). Men bilen är aldrig din utan tillhör bilföretaget. I slutet av leasingperioden får du ofta möjlighet att köpa loss bilen till ett "slutvärde".

Finns lite varianter på detta, med "finansiell leasing", "operationell leasing" mm.

Om det är avbetalning, debiterar du t ex 1240 med 125 tkr när du köper bilen, krediterar bank med 23 tkr och krediterar 102 tkr på ett skuldkonto, t ex 2840. Egentligen ska den del som ska betalas inom 1 år ligga på ett 28-konto och resten på ett 23-konto, om man ska vara noga. Varje gång du sedan gör en avbetalning, lägger du själva amorteringen i debet på skuldkontot (23-kontot tills det är tomt, sedan 28-kontot) och räntan i debet på 8400. Så håller du på tills bilen är avbetalad. I varje bokslut skriver du dessutom av en femtedel av bilen, dvs krediterar 1249 och debiterar 7834 med 25 tkr. Du kan såklart även skriva av den månadsvis, om du föredrar.

Om det är leasing blir det annorlunda. Av de 23 000 kr läggs en sjättedel (3833 kr) i debet på 5615 och resten i debet på ett 17-konto, t ex 1790. Anledningen är att den första förhöjda leasingavgiften ska periodiseras ut över leasingtiden. I varje kommande bokslut flyttar du sedan 3833 kr från 17-kontot till 5615. Dessutom, vid varje leasingavgift på 1500 kr, krediteras såklart bank med 1500 kr medan 5615 debiteras.

Lite knepigt, det där med avbetalningsköp och leasing.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Nubbe

Hej Micke

Tack för ett snabbt svar. Vi ska betala av bilen genom en avbetalningsplan alltså ej leasing avbetalning per månad ligger på 1300 kr och ränta 200 kr. I ditt svar skriver du att jag ska vid bokslut ska kreditera konto 1249, jag antar att du egentligen menar 1240 eftersom det är där jag debiterar hela beloppet för bilen vid inköpstillfället, eller? Sen hängde jag inte riktigt med fördelning mellan 28- och 23-kontot. Ska det göras en ombokning mellan dessa konton vid något tillfälle? Om jag har förstått det hela rätt gällande den mindre nogranna konteringen så antar jag att det ser ut som följande:

Inköpstillfället

Konto Debet     Konto Kredit
1240  125000   1940  23000
                       2840  102000

Löpande

Konto Debet     Konto Kredit
2840  1300       1940  1500
8400   200

Bokslut/Avskrivning

Konto Debet      Konto Kredit
7834  25000      1240   25000

Blev detta rätt? Jag vore tacksam om du kunde bekräfta detta och eventuellt om du har lust förklara ännu en gång den nogrannare varianten

Med vänlig hälsning

Nubbe

mikaelgreen

Hallå Nubbe!

Ser klockrent ut. Utom det att det faktiskt bör vara 1249 och inte 1240. Idén är att man lägger anskaffningsvärdet och den ackumulerade avskrivningen på olika konton. Det är praktiskt dels för att kunna stämma av avskrivningarna och dels för att anskaffningsvärde och avskrivningar ska redovisas åtskilda i årsredovisningen.

Den mer noggranna varianten är att den del av skulden som kommer att betalas av inom ett år ligger på 2840 och resten på 2350. Om inte annat ska det redovisas så i årsredovisningen och bokslutet, så det är lika bra att dela upp det så från början. Enklast är att istället för att lägga 102 000 i kredit på 2840 vid köpet, lägger du 85 000 kr (5/6 av 102 000 kr) i kredit på 2350 och 17 000 kr i kredit på 2840. Om nu avbetalningsplanen är på 6 år, alltså. När du amorterar 1300 kr debiterar du 2350 under de fem första åren, dvs det ligger konstant ett års avbetalningar på 2840. När det är slut på 2350 börjar du amortera från 2840 istället under år sex.

Så brukar i alla fall jag lösa det, men det finns säkert fler varianter.

/Micke

PS. Det finns även möjlighet att göra överavskrivningar de första åren, men det är bara om du absolut vill få ned resultatet. Annars är det lite överkurs.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Nubbe

Hej Mikael

Ber först om ursäkt för att jag inte tidigare tackat dig för dina snabba och profesionella svar. Nu har jag det blivit aktuellt att göra denna bokföringsorder och jag skulle vilja ha din bekräftelse på nedan angivna är korrekt:

Inköpstillfället

Konto Debet                       Konto Kredit
1240  125000                     1940  23000 (kontant)
                                         2840  17000 (72 mån avbet)
                                         2350  85000

Löpande/månad

Konto Debet                       Konto Kredit
2350  1300                         1940  1500
8400   200

Vid bokslut/avskrivning

Konto Debet                       Konto Kredit
7834  25000                       1249  25000


Har du lust att bekräfta ovan om det OK. När det gäller avskrivningstillfället så antar jag att man bara gör en Manuell verifikation och bokför det, eller hur?

Tacksam för dina svar

mikaelgreen

Ser utmärkt ut, tycker jag!

Jäpp, nån slags manuell verifikation. Det är oftast en bra idé att ha ett anläggningsregister, dvs en förteckning över de inventarier man lagt upp för avskrivning, anskaffningsdatum, anskaffningsvärde och avskrivningshistorik. Underlättar mycket för revisorn och för nån som ev tar över bokföringen senare. Då kan man även ta en kopia av anläggningsregistret som verifikat.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Nubbe

Ok då gör jag ett register också, tusen tack för din expertis !!!