Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Mr. T

#1
Löpande bokföring / SV: VISA-kort (fakturakort)
november 13, 2013, 02:16:42 PM
Citat från: Kiki skrivet november 13, 2013, 02:05:11 PM
Jag tycker också att en hel del bokförings arbete bara är krångligt och orimligt mycket arbete jämfört med företagets storlek/omsättning.

Fast att på andra sidan tvingas man ha bra koll på företagets ställning vilket jag uppskattar mycket.


// 8)

Sålänge det är logiskt så har inte jag några problem med att följa regler. Men om detta jag skriver ang fakturakorten stämmer så är det ologiskt och mer arbete än nödvändigt.

Tex:
1. Reglerna är att du ska bokföra en händelse senast nästa månad. Det betyder väl att jag inte behöver boka upp en skuld eftersom jag hinner få en faktura i början av nästa månad. Eller hur?
2. Varför säger de att "endast inköp av samma karaktär får ingå i en klump"... jag ser inga problem med att följa upp exakt vart pengarna har gått om jag specar varje transaktionsrad som finns på fakturan (in på rätt konto...rad för rad.


Helsnurrigt.. och jag är verkligen säker på att hon på BFN har fel.. så funkar det inte i verkligheten
#2
Löpande bokföring / SV: VISA-kort (fakturakort)
november 13, 2013, 10:31:23 AM
Ringde Bokföringsnämnden nyss och de sa att det är ok att alltid sätta "den sista i varje månad" bara man är konsekvent i bokföringen.

Däremot verkade hon inte gilla att man gjorde en "klump" av alla transaktioner och sa att man måste bokföra varje kvitto som en skuld till kortföretaget och sedan bokföra skulden mot fakturan när den kommer.

Det verkar ju isåfall som jag lika gärna kan gå tillbaka till kontokort om det ska vara så krångligt.

Hela grejjen med fakturakort var ju att man får en faktura och häftar ihop alla sina kvitton på den, sedan registrera den enkelt som en en leverantörsfaktura och skapa rader för varje kvitto samlat och detaljerat.

Eller fattade hon inte vad jag försökte förklara tro?

#3
Löpande bokföring / VISA-kort (fakturakort)
november 12, 2013, 04:44:02 PM
Jaha.. nu närmar vi oss december vilket får mig att tänka på allt trassel jag hade förra året med decemberfakturan från Nordea
Eller rättare sagt "januarifakturan" som innehåller köp gjorde i december.

Varför kan de inte sätta 31 december som fakturadatum så att man slipper krångel i bokslutet där man ska föra tillbaka pengar på de konton som är inblandade (resor, inköp, representationer mm)

Jag själv månadsfakturerar i början av varje månad och sätter då fakturadatum till på föregående månad så att kunden får kostnaderna på rätt period.

Nordea och alla banker kan väl inte göra detta då eller? Men hur mycket arbete måste inte ekonomiavdelningen göra om de vill ha kostnader till rätt period om deras fakturor alltid är utställda måndaden efter


hänger ni med?
#4
Löpande bokföring / SV: Självrisk - Stenskott
augusti 09, 2013, 11:18:32 AM
Ok. Tack för det svaret. Det kanske var självklart men man blir ju alltid orolig när saker faller utanför ramarna av den vanliga bokföringen.
#5
Löpande bokföring / Självrisk - Stenskott
augusti 06, 2013, 07:58:47 AM
Jaha, nu var det dax att bokföra min lagning av stenskott. Jag har betalat 400 kr varav moms 200 kr (kolla bilden)?

Jag vet att momsen är beräknad på fullpriset (som är 1000 kr).. men jag förstår fortfarande inte hur jag ska bokföra den.

Jag kan väl inte dra momsen på en sån här grej va?. Någon med koll?

#6
Hej.
Får börja med att säga att jag har ca 1 miljon sek samlat från tidigare år, så bra likvid i företaget.

I år hamnade resultatet på ca 140 000.
Schablonbeloppet i år på utdelningen är 143 275 sek (om jag sett rätt?)

...skulle det vara tillåtet att ta utdelningen och hamna på "minus" ?

Resultatet i år påverkas ju inte... och jag har fortfarande bra pengar i kassan (miljonen jag har sedan tidigare).

Tacksam för svar.
#7
Citat från: Kiki skrivet februari 25, 2013, 08:25:35 AM
Hmm..hade du skapat ett nytt bokföringsår för 2013? Och bokfört fakturan under 2013?

Javisst. Det skulle väl vara bokföringsbrott att bokföra fakturan på annat än fakturadatum?
#8
Tack Kiki.
Ja du har rätt, jag använder K2 ...däremot är leverantörsfakturan på hela 32 131:- så det överstiger de 5 000:- som är tillåtet.

Hur menar du med "att det inte blir dubbelt bokfört" ? Menar du att för att få till detta så ska jag först gör ett verifikat i mitt bokföringsprogram som bokar bort min betalning från 2013?.. och sen stoppar in det i 2440? Hmm?

Jag vet inte riktigt hur du menar. Jag bifogar bilden på min leverantörsfaktura så att du ser hur den är bokförd nu (kanske kan vara till hjälp).


 
#9
Ok, här kommer mitt scenario som jag måste fixa till med en bokslutstransaktion så det hamnar på rätt år.

Har ett Visakort på Nordea där jag får en 15 dagars faktura som gäller samtliga inköp på förekommande månad. Denna faktura konterar jag samtliga inköp mot olika konton (inköp, moms, representationer, resekostnader osv).. alltså inga konstigheter, smidigt sätt å allt samlas under ett enda verifikat.

Men nu inser jag ju att januarifakturan (2013) ska in i 2012 års bokföring eftersom det är transaktioner som gäller hela decembermånaden.

- Hur ser en sådan transaktion ut i bokslutet?
- Är konto 2990 (interimskulder) inblandat på något sätt?
- Kommer transaktionen innehålla motsvarande konton som jag redan använde när jag la upp fakturan första gången..eller blir det typ bara att ta summan mot 2440 ?

...jag blir inte klok. Trevligt om någon kunde få mig i en ny tankebana...

#10
Skatt och deklaration / SV: Lön - 395 000 kr
augusti 21, 2011, 08:44:59 PM
Tack för det svaret! Ska kolla upp pensionsförsäkringar då.

Något som jag snubblade över på nätet var hur (extremt) mycket mindre arbetsgivaravgifterna var om man anställer en pensionär. Typ endast 11% påslag jämfört med 32%
Om jag skyfflade in pengar på tex min mor (som lön för bokföring kanske) så skulle ju hon (teoretiskt) kunna skänka tillbaka pengarna till mig privat väldigt förmånligt.
Jag vet att hon inte har bostadsbidrag eller övriga bidrag som hon skulle kunna bli av med när hon helt plötsligt fick en bra årslön.

Åsikter? Moraliskt fel? Ekonomisk brottslighet?
#11
Skatt och deklaration / Lön - 395 000 kr
augusti 15, 2011, 11:08:10 PM
Hej
I år kommer jag att maxa min lön med att ligga på gränsen av nedre brytpunkten på 395 000 kr.

Min fundering är vad man ska göra med övriga pengar (vinsten) i mitt AB.

1. Ska jag låta dem beskattas med 26,3 % vid årsskiftet och endast ta ut en utdelning på 127 000kr (totalt 41% beskattning).

2. Anställa frugan för bokföringen och toppa upp hennes låga lön till nedre brytpunkten oxå?

3. Låta min lön gå över brytpunkten och skatta typ 50 % på överstigande summa?

Sen så skulle jag vilja veta vad den totala beskattningen skulle vara om jag istället lät återstående vinst gå över årsskiftet med en bolagsbeskattning på 26,3 %.. och sedan ta ut lön av dessa pengar. Det måste bli en ruskigt hög beskattning väl !!??

Exempel: vinst 100 000, efter bolagsbeskattning  (nästa år) har jag 73 700 kr kvar att ta ut en lön på. Det blir väl hälften av det beloppet kvar?

Så alltså istället för att ta ut lön i år (typ 50 000) så blir det endast 36 800 kr kvar ?

Kanske bara svammel och otydligt för er. Men hoppas på att någon förstår mig.

/T
#12
Fick info av en ekonom att det man får ut i lön (netto) har kostat företaget det dubbla.
Om det stämmer så skulle mina 200 000 i exemplet resultera i en kostnad för företaget på 400 000 (!!) för att jag ska kunna köpa bilen privat.
Kan det verkligen bli i närheten så dyrt om företaget skulle köpa bilen direkt?

WinBil? ..ok, jag ska kolla upp det då..
#13
Hej alla kunniga.

Jag har ett AB där jag jobbar som konsult och besöker kunder i närområdet hela dagarna.
Just nu använder jag min privata bil, men den börjar bli skruttig och det är dags för en uppgradering!

Bolaget går bra och jag har en hög med pengar som ska spenderas.
Jag har frågat runt om detta med att köpa personbil privat eller på företaget och alla säger att "det går plus minus noll".
Så då ställer jag en fråga ang. just detta:

Om jag ska köpa en bil för 200 000 SEK inkl moms, hur mycket skulle det totalt kosta mitt företag att ge mig lön som sedan efter alla skatter & arbetsgivaravgifter skulle resultera just i 200 000 SEK som jag sedan skulle kunna köpa som privat person? Och alternativet: hur mycket skulle det totalt kosta företaget att rakt av köpa bilen?

Notering:
För att göra det enkelt så låt oss säga att lönepåslaget skulle fortfarande ligga under "nedre skiktgränsen" ..så inge extra påslag på löneskatten.

Så...någon som är villig att förklara detta för en novis så är jag hemskt tacksam.

Fortsatt trevlig helg på er!