Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra momsfrii

Startat av rebecka, februari 07, 2011, 11:16:07 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

rebecka

jag är osäkert på hur jag ska bokföra försäljning av verksamhet.
Jag vet att det är momsfri försäljning men vilket konto ska jag använda, tips?? ???

TimFaste

Oftast innebär en avyttring av rörelsen att man säljer bort maskiner, inventarier kundregister m.m. Av det skälet tar man ofta försäljningen i olika steg som innebär att man i första läget tömmer de tillgångs- och skuldkonton som köparen övertar. Man kan säkert göra på olika sätt, men jag har ofta valt att göra på det här sättet (visar några exempelkonton):

1220 Inventarier (krediterar saldot på kontot eller anskaffningsvärdet på de inventarier som ingår i affären)
1229 Ack avskr inventarier (debiterar saldot eller de ackumulerade avskrivningarna på avyttrade inventarier)
1460 Lager av handelsvaror (krediterar saldot på kontot eller bokfört värde på sålt varulager)
2350 Andra långfr skulder (om kunden övertar ett lån som ingår i rörelsen)
1940 Bank (debet erhållen likvid; bokförs på det konto dit pengarna förs som 1930/1940/2330 eller motsvarande)
3970 Vinst vid avyttr tillg (mellanskillnaden mellan erhållen köpeskilling och det bokförda värdet på avyttrade tillgångar)

Man kan som säljare få "betalt" i form av reversfordringar, aktier eller på annat sätt, men den bokföringen motsvarar insättningen på bank.

Om försäljningen innebär en förlust så bokförs den på 7970 Förlust vid avyttr tillg.

rebecka

jag har bokfört:
1790-interimsfordringar -K
1930- bank - D
Blev det bra så?
Vi har köpt rörelse och såld vidare för samma pengar.
Inga vinster eller förluster blev det.

TimFaste

Ja, om du hade lagt inköpet i debet på 1790 kan det väl fungera.