Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Reparation av telefon

Startat av fuling, september 06, 2010, 12:34:33 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Vilket konto ska reparation av en telefon bokföras på? Det finns ju inget konto som skulle passa i kontoklass 54.

ulferik

Varför inte 5550 "reparation och underhåll av förbrukningsinventarier"?

Cordula

Hur får ni tag på alla underkonton? Jag har bas2009, och där har jag inte tillgång till dem?! Jag upprättar de själva, men konstigt nog hade vi fasta underkonton i samband med studierna, men hur hittar jag dem?

-Är det alltså så att konton "mobiltelefon" och "fast telefoni" bara avser själva telefonkostnaderna, och att (mobil)telefonerna alltid bokas som förbrukningsinventarier?

TimFaste

BAS-kontoplaner hittar du här: http://www.bas.se/kontoplaner.htm

Citera-Är det alltså så att konton "mobiltelefon" och "fast telefoni" bara avser själva telefonkostnaderna, och att (mobil)telefonerna alltid bokas som förbrukningsinventarier?

Det kan vara en bra princip! Men det finns faktiskt två principer som är ännu viktigare!

1) Bokför kostnaderna på de konton där du budgeterat dem - eller borde ha budgeterat dem! Det är här du tänker igenom din egen kontoplan!

2) Bokför alltid konsekvent. Om du t.ex skulle välja att bokföra dessa reparationskostnader på kontot för mobiltelefon, så ska du inte bokföra på reparationskontot nästa gång. Bestäm dig och håll fast vid beslutet. Annars förlorar du analysmöjligheter och möjligheten att jämföra olika år och budget.