Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Pensionsförsäkring

Startat av Effe, april 25, 2010, 04:39:03 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Effe

Hej!

Har bokfört pensionsförsäkring i min enskilda firma enligt instruktioner från detta förträffliga forum!

1930 Checkkonto; Kredit; 10 000
6641 Pensionsförsäkringspremier; Debet; 10 000
2941 Uppl. särsk löneskatt pens; Kredit; 2 426
6651 Särsk löneskatt pens; Debet; 2 426

Använder EU-BAS 99, där har konto 2941 benämningen "Upplupna sociala avgifter" Är de bara att ändra benämningen på kontot?
Konto 2941 räknas som kortfristiga skulder på balansrapporten, och som övriga skulder på mitt förenklade årsbokslut som jag skickar in med deklarationen. Är detta rätt eller ska jag göra någonting mer? Nu kanske jag tänker fel, men hur försvinner det från skulder till nästa års deklaration?

ulferik

Normalt bokför man inte pensionsförsäkringen på ett kostnadskonto utan i eget kapital (som ett uttag) när man gör det förenklade årsbokslutet i enskild näringsverksamhet.

På NE blanketten sidan 2 finns speciella rutor för pensionsförsäkringen och den särskilda löneskatten R38 och R39.

Effe

Tack för svaret!

Tittade tillbaka på förra årets deklaration (inkomståret 2008). Där har jag fyllt i R38 och R39 samtidigt som jag bokfört enligt ovan. Har jag gjort bort mig på riktigt, eller kan jag rätta till detta innan jag avslutar årsbokslut 2009?