Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Instegsjobb

Startat av Olof, februari 17, 2010, 02:25:45 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Olof

Hejsan,

Vi får bidrag av Arbetsförmedlingen för en av våra anställda, sk instegsjobb.
Så nu har vi fått tillbaka pengar för arbetade månader; okt, nov, dec.

Hur bokförs detta? Kan jag bokföra det Debit1910, Kredit Löner?

TimFaste

Eftersom man inte ska redovisa netton av intäkter (också bidrag) och kostnader så är det ingen bra ide.

BAS föreslår konto 3988 Erhållna bidrag och ersättningar för personal

Olof

Okej, tack.

Men kommer man inte ha en fel summa för löner då?

TimFaste

Njae, det kan ju kännas så, men om vi tänker utbetalda löner för vilka kontrolluppgifter ska lämnas, arbetsgivaravgifter beräknas m.m. så blir det ju rätt.  ;)

ulferik

Jag tycker det blir mer logiskt att kreditera (som en egen post) lönekontot med bidraget ungefär som en kreditfaktura vid varuförsäljningen.

Bokföringstips.se har följande förslag:

Bokföra statligt lönebidrag (bokföring med exempel)
Lönebidrag är ett statligt bidrag som kan betalas ut till arbetsgivare. En arbetsgivare kan få lönebidrag då denne anställer arbetshandikappade, långtidsarbetslösa eller äldre personer. Lönebidrag tillgodoförs företaget på dess skattekonto.

Lönebidraget skall bokföras så att personalkostnaderna minskar genom att man krediterar kostnadskonton för lön. Man brukar bokföra lönebidrag i kontogrupp 76.

Kontogrupp 76 - Övriga personalkostnader



Bokföra lönebidrag, Skattekontot, Exempel:
Lönebidrag på 10 000 SEK har tillgodoförts företagets skattekonto.

1630 Skattekonto; Debet; 10 000
7698 Erhållna bidrag; Kredit; 10 000



Uppdaterad: 2010-02-04

TimFaste

Du är inte ensam om att tycka att det blir mer logiskt. Och jag tror att det är rätt många som har just den känslan och därför lever båda traditionerna, den jag förespråkar och den som du återfinner hos Bokföringstips.se, i högönsklig välmåga. OK, varifrån kommer då tanken att redovisa var sak för sig? Jo, om du tittar i Årsredovisninglagen 2 kap. 4 § pkt. 6 så lyder den "Tillgångar och avsättningar eller skulder får inte kvittas mot varandra. Inte heller får intäkter och kostnader kvittas mot varandra".

I BFN R 5 Redovisning av statligt stöd sägs det under punkt 17: "Stöd skall i resultaträkningen redovisas under samma rubrik som de kostnader hänför sig till som stödet avser att täcka. Avser stödet t ex rörelsekostnader skall det redovisas under övriga rörelseintäkter eller reducera rörelsekostnaderna med upplysning om förhållandet i not".

Här har bokföringsnämnden som du ser öppnat för alternativet att reducera kostnaden med bidraget. Å andra sidan ska det då finnas en not som upplyser om förhållandet.

Som jag upplever det så fick vi som jobbar med redovisning ganska mycket fokus på just att vi bör följa ÅRL i den här frågan. Det återspeglades också i att det inte längre finns något konto i BAS som heter 7698 Erhållna bidrag. Laddade just ner den senaste versionen av BAS 2010 och konstaterade att 7698 fortfarande inte finns med i listan.

Ovanstående är naturligtvis av större vikt för verksamheter med skyldighet att upprätta årsredovisningar än för företag av mindre storlek. Det är värt att notera att i BFNAR 2008:1 (K2-reglerna) så sägs det så här i kommentarerna till punkten 6.28 Offentligt stöd som avser att täcka kostnader ...: "Av punkt 6.28 framgår att ett offentligt stöd som avser att täcka kostnader ska redovisas som intäkt samma räkenskapsår som det år kostnaderna avser. Ett exempel är lönebidrag. Den anställdes bruttolön redovisas i posten Personalkostnader och lönebidraget redovisas i posten Övriga rörelseintäkter". Längre fram konstaterar man att som undantag kan räknas den reduktion av arbetsgivaravgiften som hanteras på skattedeklarationen (som t.ex. reduktion i stödområden).

Spelar det någon roll?

Nej, egentligen inte! Beloppet på sista raden i resultaträkningen förblir oförändrad oavsett om vi brutto- eller nettoredovisar bidraget.

Spelar det någon roll vilken rekommendation jag ger?

Ja, för mig gör det det  ;D but so what!  Who cares!  :'(

ulferik

#6
Intressant diskussion;

Jag tänker i analogi med exempelvis hanteringen av inventarier vid statliga investeringsbidrag eller försäkringsersättningar. Man krediter då inventariekontot för att få fram en verklig inköpskostnad som ska ligga till underlag för avskrivningarna.

Ett annat område där man tillämpar en "nettometod" vid bokföringen är återbetalningarna av energiskatter till vissa förbrukare (lantbrukare m.fl)

Om man lägger lönebidraget som en kreditpost bland personalkostnaderna så ser man tydligare den verkliga personalkostnaden för året och behöver inte komma ihåg att minska med bidragen för att jämföra med tidigare år.

Så här skriver bokfoering om nystartsjobb:

Administrator
Sr. Member
*****
Antal inlägg: 383


Visa profil E-post Privat meddelande (Offline)
   
   
SV: Bokföring av bidrag för en anställd (nystartsjobb)
« Svara #1 skrivet: Augusti 31, 2009, 03:16:29 »
   Svara med citatCitat
Hej!
I och med att bidraget för nystartsjobb avser de sociala avgifterna så bör bidraget för nystartsjobb bokföras som en minskning av kostnaden för arbetsgivaravgifter såsom det tidigare allmänna företagsstödet bokfördes.

När du bokför arbetsgivaravgifterna vid lönekörningen bokför du enligt:
2730 Kredit; 5000
7510 Debet; 5000

När du bokför skattedeklarationen för A-skatterna kan du göra enligt nedan, antar bidrag om 1000.
1930 Kredit; 4000
1630 Debet; 4000

När du bokför kontoutdraget från skattekontot kan du bokföra enligt nedan.
2730 Debet; 5000 (Arbetsgivaravgift)
1630 Kredit; 5000 (Arbetsgivaravgift)
1630 Debet; 1000 (Bidraget för nystartsjobb)
7510 Kredit; 1000 (Bidraget för nystartsjobb)

Alternativ för att bokföra skattedeklaration för A-skatterna (ingen bokföring avseende kontoutdraget för skattekonto krävs).
1930 Kredit; 4000
2730 Debet; 5000
7510 Kredit; 1000 (Bidrag nystartsjobb)
« Senast ändrad: Augusti 31, 2009, 03:19:46 av Bokfoering »