Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

ingen moms på faktura

Startat av Kiki, maj 04, 2012, 06:07:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

har köpt byggvaror av ett företag, men fakturan är utställd utan moms. Säljaren sa att det beror på att han köpte varorna från en privatperson och därför är det heller ingen moms på det när han säljer detta.

Har själv inte varit inne med sådant men det låter helt orimligt för mig. Även om han köper begagnade varor av privat utan moms på, så snart han säljer detta är det väl moms på?

Har han rätt?

Om inte vad ska jag göra.. ???

tack för hjälpen..

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej,

om byggvaroföretaget har tillämpat reglerna om vinstmarginalbeskattning så skall kunden faktureras utan moms men det skall även anges på fakturan att reglerna om vinstmarginalbeskattning tillämpas.

Utdrag från skatteverkets hemsida (www.skatteverket.se):
När du använder VMB (vinstmarginalbeskattning) vid försäljning av begagnade varor m.m. får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.
På fakturan måste du ange att VMB använts. Du kan då skriva en hänvisning till 9 a kap. mervärdesskattelagen eller till artikel 313 i mervärdesskattedirektivet. Eller så kan du skriva t.ex. något av följande i klartext:
• "Vinstmarginalbeskattning - begagnade varor"
• "Vinstmarginalbeskattning - konstverk"
• "Vinstmarginalbeskattning - samlarföremål och antikviteter"


Om inte reglerna för vinstmarginalbeskattning har tillämpats så skall det vara moms på fakturan om byggvaroföretaget är momsregistrerat.

Kiki


Kiki

Någon fundering till...
jag har mejlat till detta byggföretag, men inte fått något svar än. Ska jag överhuvudtaget bry mig om detta? Vem råkar ut inför skatteverkets eventuell kontroll och klagande? Jag som köpare eller säljaren, eller ingen?


Fredrik Stigsson

Hej!

Nej, det är inte ditt ansvar så du behöver inte bry dig om det här. Du kommer inte att råka ut för något vid en kontroll från skatteverket under förutsättning att du inte drar av någon ingående moms för den här fakturan.