Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Kiki

#61
Skatt och deklaration / Blankett K15A och annat
november 13, 2012, 08:23:55 AM
Hej,

när årets slut närmar sig blir det dags för mig till några frågor.

1.)
Vårt HB har ju blivit ett AB där vår revisor skötte allt kring detta. HB har avregistrerats i mars detta år. HB hade haft en skuld till oss som ägare. Denna skuld har nu AB till oss. Vi har haft ett skuldbrev. Ska detta skuldbrev omformuleras så att det framgår att det AB nu som har övertagit denna skuld?
Ska det även stå någon annanstans att AB har denna skuld till oss, så att skatteverket vet om det?

2.)
Revisorn sa att vi vid deklarationstillfälle ska lämna in K15A blankett till skatteverket. Nu har jag kollat upp blanketten och förstår det inte riktigt. Där står något om vinst och förlust vid avyttring och justerad anskaffningsutgift. I och med att bolaget förts över förfaller ju all anskaffningsutgift, eller inte? Jag uppfattade revisorn så att just denna skuld jag pratat om ovan ska nämnas i det här blankett?  ???
Jag läste även att blanketten måste lämnas när bolaget har sålts. Det var ju den 31.08. 2011, är jag då inte lite sent med blanketten?

Jag hoppas det är någon här som har någon typ av vägledning för mig.. 8)
Jag tackar för hjälpen,
Kiki
#62
Skatt och deklaration / USA och moms
september 25, 2012, 07:42:31 PM
Hej,

jag undrar om det måste stå någon förklarande mening vid inköp av tjänst utanför EU. Företaget utvecklade ett logotyp till vårt företag.
Säljaren har själv inget VAT nummer, vad ska det då finnas på fakturan?  Dem sålde utan moms så klart.

Tack,
//K :)
#63
Skatt och deklaration / moms vid reklamation
september 06, 2012, 08:08:15 AM
Hej,

Ett paket gick förlorat hos speditionsföretaget och min reklamation är godkänd. Jag ska fakturera beloppet likvärdigt som godsets värde vid transport tillfället. Jag menar att beloppet är lika med försäljningsvärdet.

Transportföretaget säger att moms inte ersätts vid reklamationsärenden enligt skatteverkets regler, och jag undrar hur jag nu ska utfärda fakturan? Helt utan moms, eller med moms men får inte momsbeloppet betalt?

Tack så mycket för lite hjälp,
//K :)
#64
Hej,

har en fråga om eget kapital.
Aktiekapitalet ligger på sparkontot och används ju inte för några utbetalningen överhuvudtaget.

När verksamheten går med vinst höjs det egna kapitalet med beloppet X.

För vad rent konkret kan man använda denna vinst för? Att köpa in varor för verksamheten är väl inte smart då det är beskattade pengar, att köpa in med obeskattade pengar är väl bättre eller hur?

Någon som har bra tips vad pengarna är bra att använda för? Endast för likviditetens skull eller för att verksamheten ser "bättre" ut för intressenter?

Tacksam för några idéer.

// :)
#65
Löpande bokföring / tjänstresa
juni 22, 2012, 06:01:45 PM
hej, en fråga om tjänstresor.

Finns det egentligen en möjlighet att kombinera en tjänstresa med en privatresa?

Om vi nu antar att vi resa till utlandet för att spana efter utvecklingsmöjligheter, försäljnings- utvecklingsmöjligheter...
om vi nu säger att utvidga resan till några privata dagar också då man nu är redan framme, går det då att göra avdrag med resans kostnader eller en del?

Tack,
// :)
#66
Löpande bokföring / Tjänstepension
juni 19, 2012, 02:25:43 PM
Jag undrar varför avsättning av tjänstepensions premier till företagsledare ska tas upp i balansräkningen?
Räcker det inte med att boka utbetalningen på 1930 och kostnad på ett 7xxx konto för pensionavsättningar?

Och hur påverkar tjänstepension med det här avdrag i inkomstdeklaration alla anställda senare får?

tacka
::)
#67
Löpande bokföring / erhållna produktprov
juni 07, 2012, 06:49:13 AM
Hej,

jag undrar hur kan bokföra produktprov vi fått. Måste jag bokföra dem?
Då vi har fått rätt mycket så är det lönt att sälja proven, så tänkte därför ta upp det i balansen, men hur bokför jag detta.. ???

Tack för hjälpen,
:)
#68
Bokslut och årsredovisning / hur klarar man.....
maj 08, 2012, 04:28:47 PM
Hejo,

jag hade upprättat bokslutet till vårt AB så gått jag kunde och sedan överlämnat allt till vår revisor som gjorde finslipning samt redovisningsberättelse och dylikt. Allt i allt gjorde jag ett bra jobb dock har några ombokningar gjorts vilka jag nu har genomfört. Eftersom vissa belopp har återförts uppstår ju nu några "översiktsproblem". Exempelvis har förutbetalda kostnader återbokats på grund av beloppets storlek. Jag hade dock i det nya året det periodiserade belopp redan bokat osv. Nu måste jag alltså kolla upp väldigt noggrant att jag inte missa vissa korrigeringar, så att allt det som gjordes i det nya året blir rätt. Det jag undrar över är hur det fungerar i praktiken när man exempelvis redovisar momsen månadsvis, göra sitt bokslut månadsvis och själva bokslutet från föregående år sträcker ut sig så långt in i det nya året?

Hur gör ni för att underlätta era arbeten eller har ni inga små korrektur i era bokslut efter ni lämnat över det till revisor? :-\...funderar Kiki

#69
Löpande bokföring / ingen moms på faktura
maj 04, 2012, 06:07:08 PM
Hej,

har köpt byggvaror av ett företag, men fakturan är utställd utan moms. Säljaren sa att det beror på att han köpte varorna från en privatperson och därför är det heller ingen moms på det när han säljer detta.

Har själv inte varit inne med sådant men det låter helt orimligt för mig. Även om han köper begagnade varor av privat utan moms på, så snart han säljer detta är det väl moms på?

Har han rätt?

Om inte vad ska jag göra.. ???

tack för hjälpen..

Kiki
#70
Har nu fått deklarationsblanketten och ville lämna in dock har några funderingar uppstått.

Är delägare i HB och AB.

Enligt förtryckta uppgifter skulle jag få pengar tillbaka. När jag ville lämna in online och tittade på blanketter som jag ska lämna in kom nu också fram det här med anskaffningsutgift och kapital i AB. Har jag fyllt i uppgifterna rätt ska jag nu betala in ett belopp till skatteverket. :-\
Varför? Jag hade inga inkomster 2011 i HB så varför höjs min inkomst helt plötsligt? Äger andelar i AB ska jag skatta för det?
Skattar jag för anskaffningsutgift??

Kan någon hjälpa till med lite info?

Tack,
Kiki
#71
Löneadministration / Natt traktamente
mars 06, 2012, 11:21:20 AM
Hej,

jag undrar en sak.

Det står på bokföringstips att vid utlandstjänstresa och/eller Sverige betalas 3 heldagar ut så här:

3 heldagar
3 nätter

se här: http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/traktamenten.aspx

Undrar om det verkligen är rätt eller om det bör räknas per natt. det vill säga 3 heldagar, 2 nätter.

Exemplet:
Resan börjar måndag 7:00 och slutar fredag klockan 20:00

Enligt bokföringstips räknar jag 5 heldagar i utlandstraktamente och 5 dagar natt traktamente om företaget inte har betalt för det.
Är det rätt?
Eller ska istället räknas 5 heldagar och 4 nätter då det faktiskt är 4 nätter från måndag till fredag.

Är lite förvirrade för jag trodde att det som står på bokförings tips sida är rätt... :-\

Någon som har ett rätt svar?

Tack på förhand!
Kiki
#72
Hej,

hur går det med journaler i bokföringsprogram som anländer i januari men avser räkenskapsår som avslutas 31.12.?

Registrerar jag en faktura i en ny månad kommer ju frågan från programmet-nästa period-ny månad- eller liknande.
Men fakturor som anländer nästa år men ska kostnads förs i december...?? hur går det att programmet inte vill skapa ett nytt år istället?

Använda Visma 200..någon som vet?

Tack..Kiki
#73
Löpande bokföring / engångskostnad
oktober 12, 2011, 01:34:13 PM
Hej,

vi köper varor med tryckt logo på som bokförs i lager.
Hur bokför jag den engångskostnad för inläsning av tryck?
Kostnaden tillkommer ju inte vid nästa beställning men ska betalas vid första tillverkningsprocessen.

Någon som har ett förslag?

tack på förhand.
Kiki
#74
Bokslut och årsredovisning / företagets resultat
september 04, 2011, 04:56:46 PM
En fråga om det här med minus resultat.

Vi har ju haft stora investeringar vad det gäller marknadsföringen. Det här med att resultatet inte får understiga hälften av kapitalet gäller det efter avskrivningar? Jag brukar bokföra avskrivningarna vid årets slut. Om därefter resultat understiga dem 50% av kapitalet vad händer då? Vi har ju tänkt att kanske göra ett tillskott, men frågan är om det är nödvändigt, eller om det finns möjligheter att reglera det på annat sätt?

Som sagt minus resultatet blir eventuellt bara aktuellt efter avskrivningarna gjordes, alltså inte alls någon risk på att vi inte kan betala våra leverantörer.

Någon som erfarenhet av detta?

Tack!
#75
Löpande bokföring / semesterberäkning
augusti 09, 2011, 07:11:47 AM
Hej,

jag behöver fråga om semester för anställda, jag fattar inte riktigt hur det ska beräknas.
Tänkte göra det så enkelt som möjligt. Det gäller om ett Aktiebolag, där dem båda aktieägare jobbar som anställt i företag.

Företaget startades: 2010-09-01

Tänkte ha 30 dagars semester/år.
Har räknat om för resten av 2010= 5 dagar vardera.

År 2011= 30 dagar.

Sätter av 12% på bruttolönen varje månad.

Om vi nu antar att ta ut 30 dagar i januari 2012.
Dem semesterdagar är i sig inte semestergrundande.

Då saknas ju en månad för vidare inbetalningar av semester eller hur?
Jag sparar 12% från och med februari igen, men har under år 2012 återigen rätt på 30 dagar semester. Men jag hinnar spara bara för 11 månader.....februari - december.

Har jag något tankefel? Behöver jag spara mer än 12% vid 30 dagar s.?

Men huvudfrågan, hur går det ihop med uttag och sparande när själva semestern inte i semestergrundande.

Hoppas ni hänger med??  ::)

Tack på förhand!
#76
Hej,

har haft en utgift för framställandet av en webbsida på ca. 15 000,- exkl.moms

Ska /får jag periodisera kostnaden på 3 år exempelvis?

Har ett AB.

Tack för ett svar
#77
Hej,

jag fattar inte riktigt exemplen på bokföringstips.

Låt oss anta följandet:

Jag har rörlig lön
Jag har intjänande semesterdagar år 2010 på 10 dagar. Dessa dagar tog jag i semester juni 2011.

Jag räknade fram semesteravsättningar från 2010, exempel. 20 000,- x 12%= 2400,- som finns tillgodo på semester för 10 dagar.

Nu minskar jag min lön för månad juni med detta beloppet, för att sen lägga på beloppet på min lön månad juni. Sammanlagt 18 000,- (15600,-lön juni + 2400 semesterlön).

Vilket belopp tar jag nu som underlag för semesteravsättning med 12%? 18000,- eller 15600,-?

Kan jag nu justera bort 2400 på konto semesterförändring?
Jag justerar bort 754,08 på ber. arbetsgivaravgifter?

Kan någon visar mig en korrekt kreditering/debitering?

Jätte tacksam för lite hjälp här.. :-\

Kiki

#78
Löpande bokföring / reklambidrag
juni 19, 2011, 06:31:45 PM
Hej,

jag måste återkomma med min fråga angående erhållen reklambidrag.

Vi fick bidraget för en speciell reklamannonsering. Jag hade bokfört bidraget som erhållen reklambidrag som i RR duker upp som rörelseintäkt.

Men skulle bidraget inte minska våra reklamkostnader?

Frågan blir därmed, har jag bokfört fel, eller ska det vara precis som jag gjorde? Men då påverkar detta inte resultatet?
Eller ska jag tillägga något konto på bokföringen, så att vårt kostnadskonto för annonsering minskas med motsvarande belopp? Om ja, hur ska jag lösa det? :-\

Tack för synpunkter,

//KI
#79
Bokslut och årsredovisning / K2-regler
maj 30, 2011, 01:08:42 PM
Hej,

jag har en fråga angående privat Aktiebolag.

Mindre Aktiebolag ska använda sig av K-2 reglerna. Jag har i mina underlag att vårt bolag ska avsluta med årsbokslut.

Vi kommer inte nå en nettoomsättning (försäljning varor och tjänster) på mer än 2 miljoner. Vi har 2 anställda.
Måste vi då överhuvudtaget göra en årsredovisning? Eller går det bra med utskrift på resultat och balansräkning och lämnar några noter om avskrivningar och lagervärdering, och såna saker?

Tacksam för lite info kring det hela....

//Ki
#80
Bokslut och årsredovisning / Avskrivning i AB
maj 04, 2011, 05:24:47 PM
Hejo,

jag har tidigare i HB använd mig av 20% avskrivning. Dvs. avskrivningsperiod i 5år.

AB har tagit över anläggningstillgångarna, och jag har förlängt räkenskapsår. Företaget går än så länge med en del förlust på grund av större investeringar och jag vill gärna undvika alldeles för högt förlust vid årets slut. Jag hade tänkt från början att använda i AB denna 30% regeln, men med förlängt RÅ blir det nästan 40% i avskrivningar. Vad kan jag göra för att få mindre avskrivningsbelopp?

Inventarier köptes i HB mitt av 2008, med 5års livslängd.
Ab övertåg allt mitt av 2010. Alltså är  egentligen bara 3år kvar. Eller gäller nya regler efter "köpet"?

har ni någon idé?