Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra lån

Startat av miu, juli 22, 2008, 07:43:26 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

miu

Jag är verkligen nybörjare och försöker sätta mig in i bokföringen så att jag inte ska behöva hjälp med allt.

Dilemmat:

Jag ska ta ett privatlån på 150000.- ca 90000 till inköp för att starta upp (hudvårdssalong) och 60000.- till mina föräldrar (gammalt studielån)

Hur ska jag bokföra detta på lättast sätt. Jag och företaget är väl samma juridiska person? (enskild firma) Kan man inte bara göra någon typ av insättning och så är det bra med det? Hjälp  ???


Fredrik Stigsson

#1
Hej!
En enskild firma är inte en juridisk person, utan det är du som fysisk person som är ansvarig för den enskilda firmans handlingar. I bokföringen skall dock det som utgör näringsverksamhet separeras från det som utgör privata levnadsomkostnader. Det är endast de inkomster, tillgångar, utgifter och skulder som hör till näringsverksamheten som skall bokföras i denna.

Angående ditt dilemma så kan du bokföra dessa 90 000 som skall användas i firman som en egen insättning, konto 2018 Egna insättningar. Den egna insättningen kan bokföras vartefter du köper in tillgångar till den enskilda firman eller direkt mot konto för ditt bankkonto.

Exempel, inköp av butiksinredning 12 500 inklusive moms om 25%
2018 Egen insättning; Kredit; 12 500
2641 Ingående moms; Debet; 2 500
1221 Inventarier; Debet; 10 000

Exempel, egen insättning till bankkonto om 90 000
2018 Egen insättning; Kredit; 90 000
1940 Bank; Debet; 90 000

Lånet är då ditt privata och du gör sedan en insättning i din näringsverksamhet.

Mer om egen insättning

miu

Tack så jätte mycket! Det låter toppen. Bra förklarat för en total nybörjare  ;D