Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

moms vid ej momspliktig verksamhet

Startat av solros, juli 17, 2008, 12:32:02 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

solros

Hej. Jag ska starta en enskild firma.

Verksamheten är inte momspliktig, alltså jag tar inte ut någon moms av mina kunder (konstnärlig verksamhet)
Jag kryssar då inte för detta.

1.
Men vad händer om jag sedan får uppdrag där jag måste ta ut moms?

2.
Allt material jag handlar (t.ex skruv, spik, betong, brons) är inkl moms, skriver jag ut momsen i bokföringen
fast jag inte tar ut någon moms när jag säljer?

3.
Jag har även kvitton på material och ateljehyra som jag redan betalt för under några månader
innan starten, kostnader (inkl moms) som efter starten skulle ha hört till firman,
Ska de bokföras dag 1 i bokföringsboken? Med moms? Eller när tar jag upp dessa?

Tacksam för svar på någon av frågorna /Solros





Fredrik Stigsson

Hej!

1. Om du inte är momsregistrerad skall du inte ta ut någon moms, om du får uppdrag där du är skyldig att ta ut moms så måste du registrera dig för moms och sedan ta ut moms. Om du exempelvis omsätter mer än 300 000 SEK per år blir du skyldig att registrera dig för moms.

2. När du inte är momsregistrerad kan du inte dra av den ingående momsen som ingående moms utan du bokför därför den ingående momsen på samma kostnadskonto som gäller för den huvudsakliga utgiften. Den ingående momsen bokförs alltså som kostnad och inte som ingående moms.

3. Dessa uppstartskostnader skall bokföras från dag ett, den dag då verksamheten blev registrerad. Ingående moms bokförs som kostnad enligt punkt 2.