Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Obligationer

Startat av Bubbansoft´s, mars 26, 2008, 07:13:35 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Bubbansoft´s

Finns det andra former av obligationer än statliga?
Trots den fakta att jag är minderårig är jag säker på att jag ska sköta den privata delen av pensionssparandet genom Sveriges statliga obligationer. Hindrar det mig från att flytta utomlands?

Jag rekomenderar fler till att göra som jag, välja att sköta den privata delen på obligationssparande eftersom landets kassa får ett större stöd och staten har ett större belopp att röra sig med, man vinner som privatperson mycket på att spara via obligationer, så slipper man kronglet med att granska aktiekursen konstant, vilket kräver tid, kunskap och belopp att röra sig med.

Obligastionssparande: Eftersom riskerna är mindre tjänar man inte på att ta ut sitt sparande en för kort tid efter, men man tjänar på avkastningens förändring långsiktigt! Simma lungt!

Fredrik Stigsson

Hej!
Det finns andra obligationer än statliga (läs mer om obligationer här). Obligationer är räntepapper med en löptid som är längre än 1 år, det finns även bostadsobligationer som ges ut av bolåneinstitut och företagsobligationer som ges ut av företag. Risken på företagsobligationer är förstås högre jämfört med statliga obligationer vilket gör att man även kan få en högre ränta. Att köpa Svenska statliga obligationer hindrar dig inte från att flytta utomlands och du kan även köpa utländska obligationer då du bor i Sverige.

Du kan titta till hos Swedbank för att se olika räntebärande produkter.