Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Frågor som nyföretagare

Startat av byw, januari 03, 2009, 07:08:21 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

byw

Hej på er!

Jag är ny företagare och försöker sluka så mycket information som möjligt.. en del är ju begripligt och en del annan inte! Tänkte slänga ut några frågor till er och hoppas på lite svar :)

1. Jag sitter i min egen bostad. Har inget eget rum eller så, bara en lite plätt på ett skrivbord. Kommer inte att arbeta överdrivet mycket med firman det första året. Måste jag ändå betala 4000kr i hyra?
2. Vid uppstarten hade jag inga tillgångar eller inventarier i företaget. Jag använde privat material som understeg 5000 kr till mina första uppdrag för att på så vis kunna få in pengar och köpa mig den utrustning jag behöver. Behöver jag då redovisa något i öppningsbalansräkningen?
3. Hur vet man/var kan man ta reda på vad som är avdragsgillt och vad som inte är det? Vad innebär avdragsgillt rent praktiskt? Får jag t.ex. dra av hela mitt datorköp, och inte bara momsen, då jag måste ha den för att jag ska kunna bedriva min verksamhet?
4. Får man göra avdrag för frakt? Ska man isf dra av frakten från fakturan och istället bokföra den på eget konto?
5. Jag ska som sagt köpa en dator till mitt företag. Den totala summan ex moms kommer inte överstiga 5000 kr. Ska jag bokföra den som en inventarie eller mot Varor och material?
6. Ska/måste man uppge sitt registreringsnummer på fakturor man skickar?

Ja det blev ju en del... men några svar kanske ni har! :) Det lär väl säkert dyka upp fler frågor också...

God fortsättning!
Mvh Hanna

Fredrik Stigsson

#1
Hej!

1. Egen bostad
Du behöver inte betala 4000 kr till dig själv, utan du kan göra avdrag för detta.
Exempelvis:
2018 Egen insättning; Kredit; 4000
5010 Lokalhyra; Debet; 4000

2. Inventarier och tillgångar
Nej, du behöver inte redovisa något i öppningsbalansräkning, när du köper in material från dig själv eller från externt företag så bokför du detta löpande. När första året är slut för du över utgående balanser för året till ingående balanser i nästa år.

3. Avdragsgillt
Det mesta är skattemässigt avdragsgillt, begränsningar finns för representation, milersättning och julgåvor exempelvis. Se Bokföringstips för specifik information om olika affärshändelser. Du får dra av hela ditt datorköp antingen direkt som förbrukningsinventarie eller löpande via avskrivningar om du bokför datorinköpet som inventarie.

4. Frakt
Du får göra avdrag för frakt, frakten skall bokföras tillsammans med utgiften för varan på samma konto, exempelvis 4010 Varuinköp

5. Datorinköp
Du kan bokföra detta som en förbrukningsinventarie, konto 5410, Se Bokföra förbrukningsinventarier

6. Ja, du skall uppge organisationsnummer och momsregistreringsnummer (VAT-nummer) på fakturor samt att du innehar F-skattesedel.

byw

Okej, tack så mycket! Nu har jag lite mer kött på benen.

En följdfråga...
Vilket är bäst, att bokföra dator som förbrukningsinventarie eller som inventarie?

Mvh Hanna

amelie

Om datorn är värd mer än 5 000 (enskild firma, 10 000 AB) ska den bokföras som inventarie och då skrivas under livslängden.
Är den värd mindre än 5 000 lägs den på förbrukningsinventarie och hela kostnaden tas då direkt.

Fredrik Stigsson

Vilket som är bäst avgör du själv, mest korrekt är att fördela kostnaden över hela livslängden men om du bokför som förbrukningsinventarier blir det mycket lättare (du slipper göra avskrivningar och föra anläggningsregister) och du får minskad skatt direkt istället för att vänta på denna skatteåterbäring. När du gör direktavdrag som förbrukningsinventarie blir resultatet lägre under inköpsåret jämfört med om du bokför som inventarie och sedan gör periodvisa avskrivningar.

byw

Okej. I see.

Men hur funkar det här med avdrag? Saker man ska dra av, ska man fortfarande föra in dem under kostnader eller ska man inte ta upp dem där?
T.ex. om man läser detta "Avdragsgill betyder att du får dra det som en kostnad i bokföringen, du sänker ditt överskott/resultat. Har du inte bokfört det som en kostnad i bokföringen så får du göra avdrag i din deklaration(NE-blankett) under skattemässiga justeringar."
Jag är förvirrad! Helt ny på detta...

Fredrik Stigsson

#6
Hej!
Om du bokför en kostnad innebär detta ett avdrag från dina intäkter, en bokförd kostnad = avdrag. När du gör din inkomstdeklaration utgår du från din bokföring och därmed blir kostnad lika med avdrag i deklaration. Vissa kostnader kanske dock inte är skattemässigt avdragsgilla och då får du lägga till en sådan här kostnad som en pluspost i deklarationen så att inget avdrag görs för denna.

Om du inte bokför en utgift som en kostnad i bokföringen så kan du göra avdrag för denna i inkomstdeklarationen istället, ej med i bokföring men tas med i deklaration istället.

Avdragsgill = kostnad i bokföringen

stiligkrispigt

Mest korrekt är att fördela kostnaden över hela livslängden men om du bokför som förbrukningsinventarier blir det mycket lättare (du slipper göra avskrivningar och föra anläggningsregister) och du får minskad skatt direkt istället för att vänta på denna skatteåterbäring.