Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inköp på företagets kort

Startat av LAREMA, augusti 26, 2010, 06:49:25 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

LAREMA

Nystartad som man är så undrar jag över hur man bokför ett inköp med företagets kort.
Eftersom man är nystartad så har, åtminstonde inte jag, kredit någonstans. Så det blir till att använda kortet. Hur bokför jag inköpet?

Inköp av matriel med företagskortet, detta är kopplade till Bankkontot och ger då ett minus på det kontot. Skall jag då bokföraa det som kontantbetalning eller som en betalning från bankkontot?

Usch, vad rörigt det blev, får skylla på sömnbrist :-\

Fredrik Stigsson

Hej,

varje enskilt bankkonto i din näringsverksamhet bör representeras av ett eget konto i bokföringen. När det gäller det bankkonto som företagskortet är knutet till så kan du lägga upp ett konto i kontoklass 19 om du förväntar dig att ha ett debetsaldo på kontot eller ett konto i kontogrupp 24 om du förväntar dig att ha ett kreditsaldo på kontot. Om det är ett negativt saldo på bankkontot så skall det här gå att utläsa i bokföringen, kontoutdraget för ett bankkonto skall vara avstämt mot motsvarande konto i bokföringen (ej kassa alltså).

Exempel, inköp av förbrukningsmaterial för 1 250
1932 Företagkort, SEB; Kredit; 1 250
2641 Ingående moms; Debet; 250
5460 Förbrukningsmaterial; Debet; 1 000

LAREMA

Citat från: Bokfoering skrivet augusti 27, 2010, 03:27:43 PM
Hej,

varje enskilt bankkonto i din näringsverksamhet bör representeras av ett eget konto i bokföringen. När det gäller det bankkonto som företagskortet är knutet till så kan du lägga upp ett konto i kontoklass 19 om du förväntar dig att ha ett debetsaldo på kontot eller ett konto i kontogrupp 24 om du förväntar dig att ha ett kreditsaldo på kontot. Om det är ett negativt saldo på bankkontot så skall det här gå att utläsa i bokföringen, kontoutdraget för ett bankkonto skall vara avstämt mot motsvarande konto i bokföringen (ej kassa alltså).

Exempel, inköp av förbrukningsmaterial för 1 250
1932 Företagkort, SEB; Kredit; 1 250
2641 Ingående moms; Debet; 250
5460 Förbrukningsmaterial; Debet; 1 000

Tack! Det var den hjälpen jag behövde.

1988 läste jag bokföring och då var det gamla bas som gällde. För övrigt så är kunskaperna om bokföring väldigt "rostiga" ;D Man måste hålla igång för att det skall fungera och det har jag inte gjort  :-[