Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Plusgiro/bankgiro

Startat av LAREMA, februari 15, 2011, 10:40:51 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

LAREMA

Min lilla firma som aktiverades halvårsskiftet 2010 så hade jag från början bara plusgiro och sedan i slutet av året så behövde jag även bankgiro. Jag fick då ett bankgiro kopplat till mitt plusgiro. Hur bokför jag inkomster och utgifter från dom/det kontot?

Hmm.... Ser lite rörigt ut :-\

Nu när jag fått min första faktura på bangiro så syns den på plusgiroutdraget, men efter summan så står det en bangirologga och trycker man på den så landar man på inbetalningen från bankgirot. Summan ligger dock på plusgirots utdrag?
Så min fråga är helt enkelt, bokför jag det som en bangiroinbetalning eller ett plusgiro? Detsamma gäller utbetalning.

mikaelgreen

Det är ett och samma konto, även om det råkar vara två gironummer kopplat till kontot. Du fortsätter alltså att bokföra alla transaktioner på 1920 (eller 1930 eller vad du nu använder), oavsett om det är via PG eller BG pengar kommer in/ut.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

LAREMA

Citat från: mikaelgreen skrivet februari 16, 2011, 01:33:04 PM
Det är ett och samma konto, även om det råkar vara två gironummer kopplat till kontot. Du fortsätter alltså att bokföra alla transaktioner på 1920 (eller 1930 eller vad du nu använder), oavsett om det är via PG eller BG pengar kommer in/ut.

/Micke

Tack!
Det var det jag ville veta. Det blir lite "tankevurpa" över det hela när man inte är van. Boken i ena handen och det logiska tänkandet i den andra handen  ;D

Jag läste bokföring/redovisning i mitten på 80-talet, men har aldrig arbetat med det. Så det det blir att gräva på djupet efter dom sovande kunskaperna.