Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Felinbetalt till företaget

Startat av LAREMA, november 18, 2010, 06:55:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

LAREMA

När jag kollade bankgirot för en vecka sedan så fanns det en inbetalning på lite drygt 5000:- insatt på kontot. Ingen faktura eller  något annat som identifierade inbetalningen. Koll med bankgirot sa bara att den var betald "över disk" inte vem som betalat.

Eftersom jag inte visste vem som skänker mig pengar så har jag inte heller bokfört beloppet.

Nu idag så ringer en dam och talar om att hon har förväxlat siffrorna på kontonumret och ber mig skicka tillbaka dom, vilket är gjort.

Behöver jag ta upp den här posten i bokföringen eller kan jag strunta i den?

Nu tänker jag närmast på om man skulle få en revision på halsen.

Kiki

Hej,

jag skulle bokföra beloppet, precis som du sa som "fel inbetalt" samt att du skickat tillbaka beloppet. Vid senare tillfälle när du kanske behöver kolla något, gör en avstämning, eller skatteverket frågar varför det finns inbetalda belopp du inte har skattat för, kommer du kanske inte ihåg var posten fanns. Och om vi pratar om komma ihåg senare som kan vara om 1 eller 2 år blir det säkert problematiskt att hitta just det beloppet.

Kiki

LAREMA

Tack! ;D

Det var det jag behövde veta. Sådana plötsliga inkomster som man inte kan spåra är svåra att hantera för en som inte har bokföring som yrke.