Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

insättningar som ska gå till annan part

Startat av Mikael_B, maj 05, 2014, 10:27:52 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael_B

Jag har fått ett antal felinsättningar på halsen, som är menade till en ideell ej momspliktig förening, men som under ett halvår eller så hamnat på ett handelsbolags konto. Man har gett fel kontonr till de som gjort insättningarna. Organisationerna har en samarbetsrelation men fakturerar helt separat för uppdrag eftersom man har olika verksamheter och man fakturerar aldrig varandra. Föreningen är inte vinstdrivande.

Jag har bokfört dessa insättningar mot skuldkontot 2830 "Avräkning för annans räkning" som klumpsummor för att hålla reda på de och tillbakabetalningarna blir då motkonterade så att det kontot nollställs efter pengarna betalats tillbaka. Tyvärr upptäcktes dessa inbetalningar först nyligen så de löper över bokslutet.

Vad tror ni om vad skattemyndigheterna kan tycka om det här? Pengarna blir ju beskattade i föreningen, men fysiskt sitter de på handelsbolagets bankkonto även om de lämnar det året efter.

Effekten blir ju som ett lån även om pengarna inte rörs. Bör jag sätta någon ränta på beloppet eller kan jag låta det vara som det faktiskt är?

Fredrik Stigsson

Citat från: Mikael_B skrivet maj 05, 2014, 10:27:52 AM
Vad tror ni om vad skattemyndigheterna kan tycka om det här? Pengarna blir ju beskattade i föreningen, men fysiskt sitter de på handelsbolagets bankkonto även om de lämnar det året efter.

Effekten blir ju som ett lån även om pengarna inte rörs. Bör jag sätta någon ränta på beloppet eller kan jag låta det vara som det faktiskt är?

Hej,

jag ser inget problem med det här förfarandet och kan låta det vara som det är.

Mikael_B

Citat från: Bokfoering skrivet maj 09, 2014, 08:24:23 AM
jag ser inget problem med det här förfarandet och kan låta det vara som det är.

Ja, jag är inne på samma linje. Inte alltid Skatteverket håller med mig när jag får förklara vissa bokföringsåtgärder, men de brukar nog lyssna till sunt förnuft oftast. Till slut i alla fall.