Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kassaflödesanalys...

Startat av Linnea, november 02, 2009, 06:08:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Linnea

Hur kan man se på på resultat- och balansräkning om det har skett någon nyemission, och hur räknar man isf ut det? :)

TimFaste

Nu svarar jag lite utan att tänka efter men jag tror att det blir rätt ändå  ;D!
För det första ska det framgå av förvaltningsberättelsen eftersom det är en väsentlig händelse. Dessutom ska det framgå av not som förtydligar förändringar av eget kapital.
Balansräkningen innehåller utgående balans från föregående och innevarande år och där bör det synas på raden för aktiekapital. Sedan kan en nyemission ske till överkurs där viss del av nyemissionen blir aktiekapital och en viss del används på annat sätt.
Tja, det här var lite rakt av spontansvar. Ska tänka mer ...  >:( och återkommer - kanske  ;)

Linnea

De e skolarbete, o de material vi har fått e från senaste resultet- och balansräkningen och det förra, och ingen annan information om någon nyemission :S

TimFaste

F-låt att jag inte förstod det :-[! Nåväl, jag ska inte lösa uppgiften åt dig, utan ställer bara några frågor  :-X.
Varifrån kommer pengarna vid en nyemission - rörelsen (som du hittar i resultaträkningen) eller ägarna (som du rimligen inte hittar i resultaträkningen)?
Blir en nyemission tillgång, skuld eller eget kapital? Och hur tillförs verksamheten en nyemission?
Med hjälp av ovanstående frågor kan du börja reda ut om svaret finns i resultat- eller balansräkningen och i så fall var där.
Återkom med ditt svar så tar vi oss vidare därefter.