Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

överavskrivning

Startat av Kiki, januari 08, 2013, 04:42:37 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

ännu en fråga,


Gäller AB, revisorn valdes bort.
Revisorn gjorde en överavskrivning förra året. Jag hade föredragit en linjär avskrivning på 20% för enkelhetens skull, men....

Hur gör jag då i fortsättning...
Som underlag för årets avskrivning tas utgående balans. Jag skriver av 20%.
Vad gör jag med beloppet som ligger kvar hos obeskattade reserv? Finns det några krav på när det ska återförs? Om vi antar att jag också väljer göra överavskrivningar påverkar det ju endast skattemässigt eller hur? Jag skriver ändå av mina 20% i 5 år?
100 000 som IG
-20 000 avskrivning år 1
                                       -10 000 överavskrivning år 1
-20 000 avskrivning år 2
-20 000 avskrivning år 3
-20 000 avskrivning år 4
-20 000 avskrivning år 5


Återföring av 10 000??? När??

Och hur mycket skulle jag få boka som överavskrivning år 2?  4 000,-

Tänker jag rätt?  :o

//

Kiki

Ska tillägga något...

det som gör det ännu krångligare är följande situation:

Räkenskapsåret revisorn gjorde bokslut till var ett förlängt räkenskapsår. (2010-08-19-2011-12-31)
Så..när AB har övertagit HBs inventarier efter inkråm gjordes en ny avskrivningsplan på 5 år per inventariet.

Det har använts alternativregeln, 20%. Bra så länge. Då det har varit förlängt år gjordes avskrivning dock med ett högre belopp, nämligen 27,4% av anskaffningsvärdet. Dessutom har gjorts en överavskrivning.

Nu fastnar jag hur jag i fortsättning ska göra då min tanke med 20% vardera inte riktigt går ihop.

Vad ska jag använda som underlag? Och vad ska göras med överavskrivningar som gjordes. Ska jag helt enkelt beräkna 20% av anskaffningsvärdet? Men i slutänden kommer det ju inte att gå ihop... :-\

Är jättetacksam för lite hjälp..

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Om du vill göra det smidigt för dig så kan du återföra överavskrivningen som gjordes i det föregående räkenskapsåret och tillämpa alternativregeln. En överavskrivning kommer alltid att återföras i sin helhet efter 5 år, överavskrivningen innebär endast att avskrivningen blir större i början av avskrivningsperioden och mindre i slutet.

I och med att avskrivningen under det första räkenskapsåret var 27,4 % så kommer avskrivningen under det sista året (år 5) att bli mindre än 20 % då du inte kan skriva av mer än anskaffningsvärdet. År 5 så skriver du av det som finns kvar av anskaffningsvärdet.

Kiki

Ok, tack så hemskt mycket!

En följdfråga...
Kan jag återföra det här överavskrivningsbelopp när som helst?

Exempel:
Detta år kanske vi har redan ett bra resultat. Vi gör vår avskrivning med 20% av anskaffningsvärdet. Enkelt och fint!

Möjligen går det inte så bra det här året (fast att jag hoppas det kommer bli bra  ;D )
Och återföra beloppet där för att jämna ut resultatet?

Så det spelar ingen roll om jag avskriver 20% + återföra denna överavskrivning? Skatteverket kommer inte att klaga på att resultat jämnas ut på så sätt....

Hoppas du förstår vad jag menar  :P

Fredrik Stigsson

Hej!

Kan jag återföra det här överavskrivningsbelopp när som helst?
Inte riktigt när som helst. Skatteverkets avskrivningsregler anger den högsta avskrivning som du får göra, du får inte göra en högre skattemässig avskrivning än vad huvudregeln eller alternativregeln tillåter. Du kan inte tillämpa både huvudregeln och alternativregeln samtidigt.