Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra köp betalad med kreditkort?

Startat av NiQ, december 30, 2009, 03:29:40 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

NiQ

Jag funderar lite hur det går till att bokföra en beställning man gör som man betalar med kreditkort. Räcker det med att bokföra det en gång som t.ex:

2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

Eller måste jag först bokföra det med två poster:

2440 - Leverantörsskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

och

2440 - Leverantörsskulder - DEBET - 1000kr
2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr

Om jag bokför det enligt första exemplet får jag ju fakturan och betalningen i samma post som utgörs av samma verifikation. Fungerar det eller ska man egentligen separera på dessa två?
Jag bokför enligt faktureringsmetoden.

TimFaste

Låt säga att det är köpt via ett Eurocard eller motsvarande där du får en faktura. Oftast bokför man det nog när man får fakturan. I de flesta fall innehåller den flera inköp där alla var för sig konteras mot ingående moms och respektive kostnad, avräkning eller vad det nu är. Då ser ju bokningarna ofta ut så här:

2440 - Leverantörer - KREDIT - 5000 kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250 kr
4010 - Inköp material - DEBET - 750 kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 128 kr
6110 - Kontorsmaterial - DEBET - 512 kr
osv ...

I en del företag där det finns många kvitton i omlopp bokför jag dock förs slipparna i en liten minireskontra och sedan - när jag får fakturan - bokför jag mellan avräkningskontot (minireskontran) och leverantörers konto. Fördelen är då att jag får en avstämning av erhållna inköpskvitton. Smaksak och en fråga om rutiner och dokumentflöden.  :)

/tim