Avdrag för kontorsyta i den egna bostaden.

Startat av bokmalen, februari 25, 2011, 03:56:19 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

bokmalen

Hej,

Såg diskussionen om att dra av en hel lägenhet som kontor/lager.
Jag funderade lite på hur reglerna ser ut om man har ett kontor i sitt hem, vad kan man dra av?

Jag bor i en tvåa med min sambo och har byggt om en klädkammare till kontorsförråd och server rum.
Servrarna går dygnet runt och tillhandahåller internet-tjänster som jag säljer samt vanlig lagring i min dagliga verksamhet.

Halva mitt vardagsrum är kontor/labb med:


  • datorer
  • mätinstrument
  • verktyg
  • böcker
  • whiteboard
  • skrivbord

Frågan är, kan jag dra av något?!?
Servrarna drar ju en hel del el och jag har en enkel Claes-ohlsson mätare så jag kan se total energiförbrukning sedan föregående reset.
"kontoret" delas ju med övrigt "privat" utrymme och tar ca 16m2 i anspråk av rummet.

// Tack.

Fredrik Stigsson

Hej,

när det gäller elförbrukningen som avser din verksamhet så ser jag inte att det är några problem att göra avdrag för den här delen av elförbrukningen. När det gäller hyran (yta och värme) så hade den här funnits även om du inte hade bedrivit någon verksamhet i din lägenhet, du kan få göra avdrag för hyran till den del den avser verksamheten (16 m2) om denna del inte skulle kunna användas som bostad. Jag tror inte att det går med tanke på din beskrivning.

En enskild näringsidkare kan göra ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden, schablonavdraget inkluderar även el och du kan därför inte göra något särskilt avdrag för el om du gör ett schablonavdrag.

Utdrag från skatteverket (Avdragslexikon 2010):
Om du inte har någon särskilt inredd lokal kan du under vissa förutsättningar göra ett schablonavdrag för arbetsrum. Du kan då göra avdrag med 2  000 kr om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make. Har du arbetsrum i en bostadsrätt eller i en hyresrätt är avdraget 4 000 kr. I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden, t.ex. kostnader för värme, vatten, el m.m.

Förutsättningar för avdraget:
• Du har arbetat minst 800 timmar i din bostad.
• Det får inte vara fråga om arbetsuppgifter som du lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som du har för din verksamhet.