Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Avskrivning i AB

Startat av Kiki, maj 04, 2011, 05:24:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hejo,

jag har tidigare i HB använd mig av 20% avskrivning. Dvs. avskrivningsperiod i 5år.

AB har tagit över anläggningstillgångarna, och jag har förlängt räkenskapsår. Företaget går än så länge med en del förlust på grund av större investeringar och jag vill gärna undvika alldeles för högt förlust vid årets slut. Jag hade tänkt från början att använda i AB denna 30% regeln, men med förlängt RÅ blir det nästan 40% i avskrivningar. Vad kan jag göra för att få mindre avskrivningsbelopp?

Inventarier köptes i HB mitt av 2008, med 5års livslängd.
Ab övertåg allt mitt av 2010. Alltså är  egentligen bara 3år kvar. Eller gäller nya regler efter "köpet"?

har ni någon idé? 

mikaelgreen

"30-regeln" behöver du inte använda. Den anger hur snabbt du *får* skriva av inventarier skattemässigt, men den är inget tvång.

Lite osäker sådär på rak arm, men jag tror inte AB:t övertar avskrivningsplanen från HB:t, utan du ska nog göra en ny bedömning vid överlåtelsen. Enkelt uttryckt ska den skrivas av över den ekonomiska livslängden, dvs så länge den har ett värde. I praktiken brukar man (jag) skriva av direkt om livslängden är max tre år (eller kostar mindre än ett halvt basbelopp) och skriva av över fem år om livslängden är över tre år.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

Hej Micke,

tack för ditt svar.
Kanske är också underavskrivning en möjlighet? Eller är det en position som helst ska undvikas (lik periodiseringsfonder)?

//KI