Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Avskrivning

Startat av Becka, april 15, 2010, 12:49:27 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Becka

Hej
Har lite problem hur jag ska göra med posten maskiner och inventarier.
Då jag tog över min lokal så betalade jag en summa till förra ägaren. Hade diskussioner med olika personer vad jag skulle bokföra denna summan. Vi kom fram till att lägga det under maskiner och inventarier.
Min fråga är nu hur ska jag göra en avskrivning på dem? Hur många år?
Det som ingick i den summan var bla larm, markiser, renovering av lokal m.m. Egentligen är de inte värda så mycket som jag betalade men vad gör man inte för en bra lokal.

Fredrik Stigsson

#1
Hej,

det smidigaste är att göra en avskrivning över 5 år eftersom du då inte behöver göra några bokslutsdispositioner avseende inventarierna. Titta även på möjligheten att bokföra inventarierna som förbrukningsinventarier.

Läs mer om förbrukningsinventarier

Becka

Tack.
Om jag kan bokföra dem som förbrukningsinventarier ska jag då ändra det i min bokföring? Summan är ca 70 000kr men jag anser att livslängden är inte längre än 3 år kan jag då ändra det till förbrukningsinventarier.
Eftersom jag bara har en verifikation på detta är min fråga också om jag då kan lägga hela klumpsumman och göra det till förbrukningsinventarier i bokföringen?

Fredrik Stigsson

Hej!

70 000 SEK överstiger gränsvärdena för inventarier av mindre värde men om du kan visa på att den ekonomiska livslängden är mindre än 3 år så får du bokföra inventarierna som förbrukningsinventarier. Jag antar att du betalade 70 000 SEK för ett helt paket och att det därför inte går att separera utgiften i delposter, annars hade exempelvis kostnader för renovering av lokal kunnat bokföras på konto 5070 "Reparation hyrd lokal". Mitt råd är nog dock att du skriver av inventarierna över 5 år eftersom det handlar om en ansenlig summa och att Skatteverket kan ha åsikter om den här posten vid en eventuell skatterevision.

Om du skall bokföra om inventarierna till förbrukningsinventarier och inte kan separera utgiften i delposter så måste du lägga hela klumpsumman som förbrukningsinventarier. Jag tror dock inte att ett sådant stort direktavdrag skulle godkännas av en revisor eller en skatterevisor då det är svårt att bevisa att den ekonomiska livslängden understiger 3 år.

Becka

Tack så jättemycket för hjälpen. :)