Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hushållsnära tjänster som förmån?

Startat av Mr T, april 13, 2009, 06:08:03 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr T

Hallå alla,

Finns det någon som på ett lite enkelt sätt kan beskriva de skattemässiga konsekvenserna av att man får förmån i form av hushållsnära tjänster och hur skattereduktionen då fungerar? Jag har ett AB och överväger att låta bolaget betala för sådana tjänster och sedan bli förmånsbeskattad för detta.

Enligt vad jag har förstått ger detta bättre skattemässiga konsekvenser för mig än om jag skulle betala tjänsterna privat och begära skattereduktion. Stämmer detta och hur räknar jag i sådana fall på det hela?

Mr T

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du som arbetsgivare betalar för hushållsnära tjänster till dina anställda utgår förmånsbeskattning på marknadsvärdet av den hushållsnära tjänsten och denna beskattning innebär att arbetsgivaren skall betala arbetsgivaravgift på marknadsvärdet av de hushållsnära tjänsterna.

Exempel:
Om du anlitar ett företag att utföra hushållsnära tjänster åt en av dina anställda för 3 000 SEK per månad inklusive moms och den här anställde har en normal månadslön om 18 000 SEK per månad så skall du vid löneutbetalning ta upp 18 000 som lön och 3000 som förmån av hushållsnära tjänster. Detta innebär att du som arbetsgivare skall betala arbetsgivaravgift på 21 000 SEK (18 000 + 3000) men behöver inte göra avdrag för preliminärskatt på förmånen av hushållsnära tjänster utan preliminärskatteavdraget görs på 18 000 SEK.

Den anställde skall i inkomstdeklarationen begära skattereduktion för hushållsnära tjänster. Underlaget för skattereduktionen finns förtryckt i inkomstdeklarationen, men den anställde måste själv kontrollera att det är rätt angivet. 50 % av arbetskostnaden inklusive moms men maximalt 50 000 SEK kan den anställde få tillbaka, i exemplet 18 000 (0,5*36000).

En jämförelse för en anställd när det gäller dennes skatt (31%), 18 000 per månad, 36 000 inklusive moms för hushållsnära tjänster per år.

1. Arbetsgivaren betalar för hushållstjänsterna
Den anställde får 18 000 per månad plus förmån om 3000 per månad. Total skatt blir 42 516 enligt skatteverkets skatteräknare.

2. Den anställde betalar för hushållstjänsterna
Den anställde får 21 000 per månad utan förmån. Total skatt blir 42 516 enligt skatteverkets skatteräknare.

Det blir alltså ingen skillnad.