Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Aktikapital

Startat av Kiki, oktober 14, 2010, 10:13:04 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag undrar en sak om aktiekapitalet.

Vid nybildning av ABet fick vi sätta in 50 000 som kapital ur egen ficka.Detta bokfördes bara så här enligt revisorns bokföringsorder:
1930 debet: 50 000
2081 kredit: 50 000

Skulle vi inte nämna att detta är ett slags lån eller liknande? Om vi nu säger att vi tjänat in tillräckligt för att vara likvid och tar ut dessa pengar igen hur bokför jag då?

Skulle jag ändra första verifikat till typ: insättning lån, eller övriga skulder ser det ju annorlunda ut. I så fall skulle aktikapitalet vara kvar men jag kreditera 1930 och debitera skulder till företagsledare (eller liknande).

Vad säger ni? Verifikaten som ovan säger ju ingenting om att det är våra egna pengar eller hur??  :-\

Har någon ett bra förslag till bokföra aktiekapital och uttag?
Tack för hjälpen.

Kiki

mikaelgreen

Det ser alldeles utmärkt ut. Precis som det ska.

Aktiekapitalet är iofs på ett sätt "era" pengar, men de är nu committade till aktiebolaget och kan inte tas ut förrän:
1) Bolaget läggs ned
2) Aktiekapitalet sätts ned, vilket i dagsläget är omöjligt eftersom minimigränsen är just 50 tkr.
Det är så det funkar med "bundet eget kapital", tyvärr. Idén är att det ska ligga som en slags säkerhet i bolaget, som gör att t ex leverantörer vågar sälja på kredit till er. Om bolaget går i konkurs går ni ju skuldfria (om allt sköts som det ska), så därför behöver man committa lite kapital.

Om ni gör vinster i bolaget däremot, blir det "fritt eget kapital", som kan delas ut som aktieutdelning.

Att låna in pengar är en annan sak. Då lånar ni helt enkelt ut pengar till bolaget och kan ta tillbaka dem när ni vill. Men detta har inget med aktiekapitalet att göra.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

Hej,

tack för ditt svar, låter bra iaf att är är som det ska.

jag minns att vi pratade med vår revisor om att aktiekapitalet kan tas ut lite senare och istället tar in inventarier och lagervärdet som säkerhet.

Fast att här är det frågan jag ställer mig hur det ser ut med avskrivningar man gör, i så falla skulle ju regelbundet kapitalet blir mindre om man inte tillskjuta något.
Hur ser du på det?

mikaelgreen

Det är två saker du är inne på här: hur man kan använda aktiekapitalet och vikten av att hålla sitt egna kapital intakt.

Du kan använda aktiekapitalet i verksamheten - det behöver inte ligga oanvänt på kontot. Du kan inte ta ut aktiekapitalet och ersätta med något annat. Däremot kan du ju använda pengarna till att t ex köpa inventarier eller lagervaror, som går in i balansräkningen istället för pengarna och effekten blir densamma.

Det där med avskrivningar (och andra kostnader) då? Jo, för att man ska slippa personligt ansvar i ett AB (personligt ansvar i händelse av konkurs, alltså) måste man behålla aktiekapitalet intakt. Man tittar på det totala egna kapitalet, dvs summan av aktiekapitalet, plus ev tillskott, plus summan av alla vinster och förluster (även under innevarande år) minus ev aktieutdelningar. Detta belopp måste alltid vara minst halva aktiekapitalet, dvs 25 tkr i ert fall. Om det understiger halva aktiekapitalet måste man upprätta en kontrollbalansräkning etc, vilket är ett kapital för sig. Enklast att undvika det.

Så första året gäller att 50 tkr plus/minus det upparbetade resultatet alltid måste vara minst 25 tkr. I det upparbetade resultatet ingår t ex avskrivningar på inventarier samt övriga kostnader (och såklart intäkter) som ni skaffat er. Så svaret är ja, om ni inte har några intäkter eller skjuter till mer kapital, kommer kapitalet regelbundet blir mindre i och med avskrivningar och andra kostnader.

Klart som korvspad? :-) Det var en liten crash course i företagsekonomi, det här.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki