Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring av en krediterad faktura

Startat av virretk, augusti 26, 2010, 08:49:53 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

virretk

Hej, detta är min första post här på forumet.

Jag sköter min bokföring i visma enskild firma.

Jag har bokfört gammla privata utlägg genom att göra en egen insättning till kassa, samma summa som utlägget, och därefter har jag gjort en utbetalning från kassan till motsvarande kostnad. Tex, egen insättning, 1000 till kassa, därefter kassa - utbetalning 1000 mobilräkning.

Nu är det som så att jag har bokfört en räkning som inte var betald, denna räkning blev sedan krediterad med halva pengen och hur skall jag nu gå tillväga?

Jag försökte rätta till felet genom att göra ett eget uttag från kassan på samma summa som räkningen var på, för att kontra dessa men detta ställde till det i programet. Vad gör ja smartast nu?

Tack på förhand

Fredrik Stigsson

Hej!

Citat från: virretk skrivet augusti 26, 2010, 08:49:53 PM
Nu är det som så att jag har bokfört en räkning som inte var betald, denna räkning blev sedan krediterad med halva pengen och hur skall jag nu gå tillväga?

Jag försökte rätta till felet genom att göra ett eget uttag från kassan på samma summa som räkningen var på, för att kontra dessa men detta ställde till det i programet. Vad gör ja smartast nu?

Du har registrerat en utbetalning för en leverantörsfaktura som inte har blivit betald och sedan registrerat ett eget uttag (som en utbetalning då antar jag). Om jag har förstått det korrekt så är resultatet av det här att du har registrerat två utbetalningar på samma belopp för en leverantörsfaktura som inte varit betald.

1. Om det är möjligt så skulle jag (vet ej om det går) makulera eller skapa negativa utbetalningar för dessa båda felaktiga utbetalningar som du har registrerat.

2. Om det inte går att makulera eller på annat sätt justera de felaktiga registreringarna så måste du förmodligen registrera inbetalningar för att nolla ut de felaktiga transaktionerna. Detta alternativ innebär dock att intäkterna blir för höga och detta alternativ utgör därför en nödlösning.

När felaktigheterna har rättats till så kan du med tillämpning av kontantmetoden registrera den verkliga utbetalningen avseende leverantörsfakturan efter eventuellt avdrag för kreditfakturan.

virretk

Tack för svaret, jag lyckades lösa detta idag, genom att makulera dem felaktiga transaktionerna.
Jag har i visma enskild firma inga konton att kontera, utan allt sköts via ett antal menyer.

Om ni har något förslag på gratis program man kan köra parallelt, mest för att lära mig, vore det kul att veta.

Även tutorials eller liknande i grundläggande bokföring.

Mvh
Victor

Fredrik Stigsson

Hej igen,

en förhoppningsvis enkel introduktion till bokföring kan du få här: Introduktion i grundläggande bokföring

När det gäller gratis bokföringsprogram så kan du använda dig av det som anges i länken för att lära dig att bokföra med kontoplan.