Hur bokföra kreditkortsfaktura, kontantmetoden.

Startat av zebylon, april 07, 2009, 12:48:07 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

zebylon

Hej.
Jag har en ganska nystartad enskild firma och är inte helt haj på bokföringen än...
Har försökt hitta svar på min fråga, men hoppas nu någon vänlig själ här kan svara!

Jag bokför enl. kontantmetoden och har gjort en del inköp till företaget på ett kreditkort. Jag undrar nu hur jag bokför detta på bästa sätt?
Varje inköp på en verifikation för sig, med någon form av leverantörsskuld och sedan kreditkortsfakturan som "tar ut" leverantörsskulden?
Eller hela kreditkortsfakturan på en verifikation?
Annat sätt?

Förklara gärna med exempel så jag förstår :-)

Tack på förhand!
Sebastian

Fredrik Stigsson

Hej!
Jag antar att du har ett kreditkort på ditt företag, och ett eget bankkonto för detta kreditkort, om vi ger detta kreditkort konto med kontonummer 1931 Kreditkortskonto och ditt vanliga bankgirokonto får konto 1930 Företagskonto.

De löpande köpen med kreditkort bokförs då mot konto 1931, exempel inköp skrivare

1931 Kreditkortskonto; Kredit; 1 250
2640 Ingående moms; Debet; 250
5410 Förbrukningsinv; Debet; 1 000

När du får faktura på kreditkortskontot så antar jag att du betalar denna med ditt vanliga bankgirokonto, exempel faktura för kreditkortskonto 18 000

1931 Kreditkortskonto; Debet; 18 000
1930 Bankgirokonto; Kredit; 18 000

Du bokför kostnaderna löpande mot kreditkortskontot och sedan överföringen av pengar mellan kreditkortskonto och bankgirokonto när du bokföra faktura för kreditkortskontot. Du stämmer av både kreditkortskontot och bankgirokontot.