OK ackumulera momsfordringar på Skatteverket i 1650?

Startat av WJE3, april 21, 2012, 06:12:50 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

WJE3



Låt oss anta att man har ett vilande aktiebolag där man inte ens plockar ut ingående moms för bokföringsprogrammet när man får utbetalningsavin från Skatteverket. Man låter i istället dessa pengar stå kvar hos Skatteverket år efter år.

Jag vet att man inte blir åtalad för bokföringsbrott eller liknande om man samlar alla momsfordringar på Skatteverket vid årets slut i BAS-planens konto 1650. Även förra årets moms som man får på en utbetalningsavi från Skatteverket.

Det borde dock finns tydligare bokföringsalternativ, tycker jag.

Ett alternativ jag hört är att när man fått utbetalningsavin från Skatteverket för föregående års moms så plockar man över den från 1650 till 1640. Sedan låter man denna del av momsen ligga kvar på 1640 till nästa räkenskapsår då man plockar tillbaka den till 1650. Övriga momsfordringar på Skatteverket, såväl de som är några år gamla och årets lägger man i 1650.

Just det sistnämnda tycker jag spontant inte verkar vettigt eftersom man då inte skiljer så bra på vad för slags momsfordringar det är fråga om.

Att lägga momsfordringar man inte fått bekräftade från staten i 1650 tycker jag spontant verkar vettigt. Här måste jag väl ha rätt?

Att tillfälligt byta konto för den moms man fått en utbetalningsavi för från Skatteverket tycker jag också spontant verkar vettigt. Frågan är om konto 1640 är rätt val.

Att låta äldre momsfordringar, som bekräftats av Skatteverket men som man inte får utbetalningsavier för, ligga kvar i 1650 verkar vara ett förfarande som är tillåtet. Men det borde finnas något bättre konto-val eftersom man då inte skiljer denna momsfordran från momsfordringar som inte bekräftats av Skatteverket. Frågan är vilket konto som skulle kunna vara lämpligt?

Fredrik Stigsson

Hej,

jag tycker att man kan anta att en momsfordran är giltig. Man redovisar själv momsen och om det skulle visa sig att en momsfordran är ogiltig så får man justera för det här när det inträffar.