Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - AndersK

#1
Hejsan.

Jag är helt grön (och väldigt osäker) på hur det här med bokföring fungerar så jag behöver lite hjälp. Företaget är enskild firma och det är bara jag som driver företaget, dvs. inga anställda. Mitt bokföringsprogram är Visma Enskild Firma.

Säg att jag och hustrun för några månader sedan var på IKEA och handlade. Jag köpte ett skrivbord till företaget för egna pengar eftersom företaget inte hade några och på samma kvitto hamnade också de prylar vi köpte privat. Jag har förstått att jag kan dra av kostnaden för skrivbordet via företaget och att jag ska räkna med 20% moms i sådana här situationer, men jag har några frågor:

* Hur bokför jag detta och som vad?
* Ska jag boföra posten på det datum inköpet skedde? (Jag antar det.)
* Säg att företaget börjar dra in lite kapital -- är tanken då att jag ska ta tillbaka de pengar jag lagt ut? Hur bokförs det i sådana fall?
* Är jag tvingad att ta tillbaka utläggen innan deklaration? Dvs. kan jag ha utläggen innestående tills vidare?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Hälsar
Anders